Fick två svar till på min fråga om säkerheten ombord när vi flyger. Hur mycket kan besättning och kaptenen ingripa om det dyker upp en bråkstake ombord, en person, som verkligen äventyrar säkerheten för sina medpassagerare och flygplanet. Här ser ni vad Malmö Aviation har svarat och likaså Singapore Airline. Lite klokare har vi blivit och tryggare när vi spänner fast oss i säkerhetsbälterna ombord.
Jag ber om ursäkt för en något lång svarstid!
Nedan ser du våra svar.
1) Av säkerhetsskäl kan vi inte gå in på vad kaptenen gör/bör göra i situationer som du beskriver
2) I princip ja. Kabinbesättningen brukar be övriga passagerare om hjälp i krissituationer
3) Regelverken skiljer sig med all säkerhet åt
Så här säger Singapore Airlines säkerhetsavdelning , som har svarat från det Skandinaviska kontoret i Köpenhamn
Tak for din mail om kring Kaptenens befogenheter ombord
Som bekendt er der en del internationale regler omkring hvad en
kaptajn kan gøre både når det gælder et skib såvel som et fly.
Hvilke beføjelser en kaptajn på et Singapore Airlines fly er en sag mellem selskabet de internationale myndigheder og kaptajnen.
Med andra ord kan en bråkmakare/makerska inte räkna med att fara omkring hur som helst innan besättningen ingriper. Så nu är det bara att kliva ombort, spänna fast sig, luta sig skönt tillrätta och försöka trassla in benen mellan kameraväskan och grannens stora 45:or, beställa in en wirre och säga Let´s Go!
pappa B
"Mödom, ungdom och tid kommer aldrig igen"
Jag ber om ursäkt för en något lång svarstid!
Nedan ser du våra svar.
1) Av säkerhetsskäl kan vi inte gå in på vad kaptenen gör/bör göra i situationer som du beskriver
2) I princip ja. Kabinbesättningen brukar be övriga passagerare om hjälp i krissituationer
3) Regelverken skiljer sig med all säkerhet åt
Så här säger Singapore Airlines säkerhetsavdelning , som har svarat från det Skandinaviska kontoret i Köpenhamn
Tak for din mail om kring Kaptenens befogenheter ombord
Som bekendt er der en del internationale regler omkring hvad en
kaptajn kan gøre både når det gælder et skib såvel som et fly.
Hvilke beføjelser en kaptajn på et Singapore Airlines fly er en sag mellem selskabet de internationale myndigheder og kaptajnen.
Med andra ord kan en bråkmakare/makerska inte räkna med att fara omkring hur som helst innan besättningen ingriper. Så nu är det bara att kliva ombort, spänna fast sig, luta sig skönt tillrätta och försöka trassla in benen mellan kameraväskan och grannens stora 45:or, beställa in en wirre och säga Let´s Go!
pappa B
"Mödom, ungdom och tid kommer aldrig igen"
2 kommentarer:
haha rätt skrämmande när man tänker efter!
jäpp, ibland skall man absolut inte tänka efter
Skicka en kommentar