söndag 14 februari 2010

Trängselskatten blir ett bakslag i stan?

När man läser och följer med debatten om den nya trängselskatten i Göteborg så framstår det ganska klart att fd. kommunalrådet Göran Johanssons ivriga arbete efter besöket i Örebro tillsammans med andra politiker i Göteborg, är ett panikartat famlande av samma kaliber som det nya biljettsystemet hos lokaltrafiken. Två system som är mycket dåligt underbyggda, två system som kommer att skapa fler problem och missnöje än relevanta fördelar för människorna som måste utnyttja dem. Sandlåde konstruktioner i bägge fallen och vänta bara, det kommer att skapa viss kaos (har redan uppstått då det gäller lokaltrafiken och deras kortautomater). Förbättra miljön? Jo jag tackar jag. Hade det inte varit både smidigare och billigare att försökt bygga bort alla falskhalsar i trafiken, som finns runt Göteborg? Nu gör man ännu fler tack vare detta med betalstationer. Fast å andra sidan kanske det skapar några fler arbetstillfällen åt en grupp människor under en kort period.
Då det gäller mig själv så tar jag spårvagnen in till stan under de tider då jag som "friherre" åker gratis. Då kan politikerna sitta där med lång näsa i sina betalstationer.
God morgon appropå ..
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Lösningen är att låta alla åka gratis då får men mindre antal bilar i stan samt behöver inte laqpplisor då det kommer finnas gott om parkeringsplatser. Vill man krydda på effekten ännu mer sätter man en trafikavgift på 100 SEK för de som åker in i stan

Olle

Synnøve. sa...

Så skönt att vi slipper det här.
Men vi har istället alla dessa vägtullar överallt.

Mycket bättre att ta spårvagnen.
Skulle önska det fanns här.
Gula är vackra vet du hihi....
Kramen Synnöve.

Anonym sa...

Bra sagt Olle, kommer ihåg när vi hade tulllar i Porjus, man betalade 2.50 till Tyko ( strax hitom transporten, där Sigge och sen Melker Lindgren var bas), nu vet jag ej hur tullarna ser ut, kanske Lapp-Anders sköter dem. Järnberg