söndag 13 februari 2011

Vilken underbar dag..

En svag nordostlig vind, strålande sol och en blankis så långt ögat når. Vi valde bort Hornasjön och åkte upp till Mjörn i stället. Egentligen var vi nog mest ute för att se oss omkring och prata lite med andra pimpelfiskare på isen för att få lite mer information om en del platser på sjön som vi funderat på att besöka. Men vi hade fiskegrejerna med oss. Dagskort a 40 riksdaler löstes på bensinstationen i Gråbo och vi promenerade ut vid Sjöviksgården. Det var mycket folk på isen, några hade satt ut angeldon för att få sig en söndags-gädda. Den fisk de fått var små och ringa i antal. Ett gäng ifrån Kinna hade fått tre stycken men de var å andra sidan rätt fina. Vi letade febrilt efter ett grund eller en djupkant, men kom bara ut på riktigt djupt vatten. Säkert 15-20 meter på de flesta ställen. Jag fick ett sjutusandes hugg efter jag släppt ner en stor balansare och var på väg att hala upp den en bit från botten. Fisken for iväg som en torped och gjorde rusningar både upp och ner. Att det var en gädda blev jag snabbt varse på grund av det våldsamma rusningarna. Var mest orolig att jag skulle tappa balansaren då jag inte hade någon tafs utan enbart en spunnen lina. Fick upp hela gäddskallen i hålet men fick inte grepp om huvudet utan den släppte och upp kom ett skatbo av lina som det tog mig nästan en halvtimme att reda ut.
Vi promenerade runt några öar och fiskade i de hål som redan var uppborrade men utan resultat. Isen på Mjörn är betydligt tunnare än på Surtesjön så tänk på det om ni skall ut. När vi bestämde oss för att gå hem, då högg det en liten blek tusenbroder på "Länsmans" balansare. Han räddade dagen och klarade av katten. Jag fick ju aldrig upp gädduslingen så jag bomfiskade idag och smög mig hem utefter husväggen skällande som en hund för att skrämma bort alla grannens katter. Hur som helst så var det en otrolig vacker dag och tänk er själva att sitta i solen på sin skrylla med sin kompis och dricka varm blomkålssoppa och äta en grov limpmacka med skinka och senap, det är friskvård i den högsta skolan det...Hornasjön nästa, där skall ingen av oss bomfiska! Sen finns det fler sjöar som vi beslutat att ge oss på. Köp dig ett "Gula Kortet" du också och ge dig ut på fisketur.
pappa B

Inga kommentarer: