tisdag 11 december 2012

God mat och nu blir det kaffetår på gymmet om en stund...


En halv panoramabild med mobilen visar min lilla gymhörna med massagefåtöljen, testcykeln och motionsbandet. Här trampas det och skakas det dagarna igenom skall ni tro. Både kvinnan, jäntan och jag är flitiga användare av prylarna men jag måste ändå hålla med de som säger att ambitionsnivån var hög när man inhandlade alla redskap. De flesta tröttnar redan efter en vecka och sedan står det crosstrainer, löpband och träningscykar och dammar lite här och var i landet. Här samlar det inget damm, det kan jag lova.


Dagns lunch, knaperstekt bacon med en blandning av vitkål, gul paprika och rödlök som frästs upp i smör. Fet majonäs och de obligatoriska körsbärstomaterna. Ett glas kallt kranvatten att skölja ner med måste det alltid finnas på bordet. Jättegott och lätt som en plätt att tillaga. Det här skall ni testa någon dag då ni vill må bra.

Hittade för ett tag sedan ett recept på ett LCHF-knäcke som man kunde laga till i micron. Givetvis var jag tvungen att testa och med korsade fingrar bakom ryggen lovade jag kvinnan en ny ugn om det skulle gå åt helvete med brödbaket.


Men kolla, det blev suveränt och det tar bara 2,5 minuter i micron så är det klart. Kanske bara en minut om du breder ut smeten riktigt tunt innan du gräddar.
Så här gör du!
Knäck ett ägg i en bunke. Blanda ihop 80 g nötter, olika fröer och kryddor i äggsmeten. Salta lite. Du kan med fördel mixa ner lite rostad lök eller torkad frukt om du känner för det.

Rör ihop noga och bred ut smeten på en tallrik (lägg ett smörpapper under) och kör den på full sprutt i 2,5 minuter. Tag loss kakan och låt den stelna (torka) Du kan med fördel markera var du skall bryta medan den är lite seg. Bred rejält med riktigt smör och en skär en tjock skiva fet ost. Sitter som en fläskläpp mina vänner. Nu slipper jag sitta och stirra nä resten av familjen stoppar i sig sina onyttiga frallor på frukosten...
Mitt morgon, middag och kvällsgodis -pumpakärnorna- måste givetvis på innan du gräddar. En kompis sa att på platsen där de strör ut mig så kommer det att växa pumpor, kul va?
pappa B

Inga kommentarer: