onsdag 27 februari 2013

Nytt silver till Johan Olsson...

...här har vi dagens svar på Thomas Wassberg. Inte de stora ordens mästare, han vinner aldrig ett lopp innan han startar, han följer sin egen känsla om hur kroppen mår och han sitter hemma i Åsarna, med sin lilla Anna i sin stuga och myser. En "riktig" skidåkartyp och ingen framkallad mediakåt pappers typ. Här har vi även Calle Hafvarsson, 23 år och en grabb som just tagit steget över tröskeln till elitrummet. Men...en benat slänger och far lite i barnkammaren ännu och nu hoppas jag att inte Svenska Skidförbundets rävar tar sönder det här löftet utan låter honom utvecklas i sin egen takt, utan att få byxfickorna fulla med medaljer innan han ens kommit till start. Guldgossen Marcus Hellner, medias favorit, var 2.07 efter en totalt slutkörd Petter Jr Northug i mål.
En 17 plats och frågan är nu om han hinner komma i form till stafetten eller om man skall kasta in Emil Jönsson i stället på första sträckan. Tror absolut inte att Emil gör bort sig.

                                                                 Katterna fick springa av bara tusan.
Vi tog det väldigt lugnt ute på isen idag, "Länsman" och jag. Ja gubben han irrar omkring och letar abborre över stora ytor medan jag sitter stilla på min lilla skrylla och begrundar varför i helvete jag sitter med långkalsingar på en plastlåta och stirrar i ett svart hål och väntar på att någon fisk långt där nere i djupet skall komma och hugga just min mask? Dricker upp det medhavda teet, käkar upp mackan och tycker att livet är ganska underbart att leva. Sedan ringer "Länsmans" lilla älsklingsdotter och då ljuger gubbskrutten och säger att det är alltid han som får gå först ut på isen och att jag bjöd honom på korvar med 80% fetthalt, mest hästkött. Sedan går han förbi mg och släpper ut så mycket stinkande gas att det skulle räcka till att lysa upp hela Rannebergen om de hade gaslyktor.
Fast visst fanns det folk som fick fisk även denna dag. Ett gäng finnar satt och metade lake vid en av djuphålorna. Kolla på bilden 11 sötvattens torskar hade den här grabben plockat upp. Bottenmete och sill på kroken, det var melodin. Jag fiskade lake nedanför Luspeforsen då jag växte upp. Farsgubben var en hejare på detta med lakfiske.
Nu tänker jag bara ta det lugnt och inte göra ett skvatt, bara så ni vet detta.
pappa B

Inga kommentarer: