onsdag 13 november 2013

Gårdagens lunch och lördagsfika.....

Jag startar med lördagsfikat. Kolla vad lycklig kvinnan är när vi fikar på Starbucks nere på Göteborgs Central. Gott av bara tusan, men 49 riksdaler för en kopp kaffe förvisso med mörk choklad och vispad grädde känns lite aftigt ändå med tanke på vad råvaran kostar kilot. Men gott är det och nyttigt som bara den...Heja LCHF, blåbärsmuffins till är ju inte riktigt lovligt, men va fan man lever ju bara en gång..

Vi smög iväg en stund för oss själva under helgen och givetvis kunde jag inte låta bli att retas med minstingen som är ett riktigt fikamonster. SMS:ade bilden och skrev att det är mysigt att gå ut med mamma, då blir man bjuden på fika...
Vad hon svarade var rena överraskningen. -Ha det bra, tag med lite kaffe till mig.

Gårdagens lunch blev lätt och god. En räkomelett på fyra ägg! skall det laddas så skall det..En stor bit röd chili, lite finhackad broccoli och så smör i stekpannan. En mycket bra panna från IKEA bara så ni vet.
Detta är den optimala snabblunchen för en gubbe som mig. Både lätt, gott och nyttigt. Till omeletten drack jag kranvatten som smakar superbt till resten av anrättningen.

Som ni ser så klämmer jag till med lite strimlad röd paprika och några små salta barndomsminnen bara för att få lite extra godis till. Grönt är skönt sa man när jag var liten. Gult är fult och rött är sött...

Kommer ni ihåg detta ni som har haft lika många kalas som mig?
Många undrar varför jag ibland, ganska ofta faktiskt, äter med små bestick. Jag tycker att det blir godare med lite mindre tuggor av allt och så är de så behändiga att hålla i. Att lasta in med en tung jättegaffel förtar lite av njutningen med att äta. Försök själv få ni se...

Idag är jag träningsledig nu på förmiddagen. Skall omedelbart bege mig upp till Floda för att träffa några trevliga människor på plats. Kanske vi hörs i eftermiddag om allt vill sig väl.

Kristian och Krister har namnsdag idag. Grattis min gamle filmarvän nere på steppen i Sjöbo. Hoppas att du och familjen får en fin dag. Ge dig inte ut på några äventyr bara så du far illa, du är ju lite av otursgubbe, det vet jag. Kan ni tänka er att 33.600 har Krister som tilltalsnamn. I och för sig var namnet Kristian kungligt och lite kyrkligt liksom Krister, namnet alltså.
Den 13 november fast 1974 så försvinner amerikanskan Karen Silkwood hips vips. Detta under mycket mystiska omständigheter. Hon var anställd av en plutoniumtillverkare i USA och höll på med att avslöja vissa brister i säkerheten på företaget. Så kan det gå när näsan blir för lång...

Samma dag fast 1984 genomförs Sveriges första levertransplation vid Huddinge Sjukhus. Patienten, en 14-årig flick med en mycket svår levertumör får en ny lever från en svensk onator. Efter en månad kunde flickan lämna sjukhuset. Tänk vad mycket man får reda på då man läser GP på morgonen.

Denna goda nyhet även om den är lite till åren får bli min punkt för nu. Sköt om er hela gänget där ute och gör absolut ingenting som inte jag skulle ha gjort.
pappa B


Inga kommentarer: