söndag 12 januari 2014

En och en halv timme armar, då känns det att man lever....

Det är lite skillnad på salongen och källaren.
...det skulle bli ett lättare pass, men det är så roligt när man väl kommer igång så det är svårt att köra lättare, kortare pass än det vi gör. Min gamle kompis Ingo han kom med en rolig kommentar här om kvällen -Du går på salongen jag går på salonen. Det är lite skillnad, men förmodligen lika roligt.

I eftermiddag hade jag som vanlig Ivan den förskräcklige med mig. Han är seg den gubben fast han är olydig och käkar Hönökaka, tjuväter en potatis då och då och tror att jag inte skall se och få reda på detta. Men se, den här gubben har sina krokar ute och det kommer fram förr eller senare i alla fall.

Nåväl han är duktig och kämpar hårt vilket också renderat att det plötsligt har hoppat upp muskler på hans armar :).
Nu smygkikar han framför speglarna när ingen ser på och ett belåtet flin sprider sig över hans ansikte. -Kolla, säger han till mig, det här har aldrig funnits här förut.
Idag var det lilla Fransiska (stavar det förmodligen helt annorlunda) och lilla-Lycksele som var på plats. Två riktiga favvo-ärtor som redan sett till att det här två gubbarna trivs. Efter dagens pass hoppade jag faktiskt in i "käring-grillen" i 23 minuter. En för mig oändligt lång tid att ligga still som i ett korvbröd medan värmen stiger. Jag lyckades och snart ser jag ut som de andra somalierna i Angered. Den förskräcklige kan ligga där hur länge som helst. Han har vana från sommaren då han gräver ner sig i sanden borta på Amundsön och ligger där och kollar på tanterna som badar.

En stor och fin reception möter en på Salongen, kul.
Efter en dusch och en kort stund i bastun var det dags att dra hemmåt. I morgon kör hela gänget sitt morgonpass där det i första hand står förbränning på programmet + lite mage också så att skinnet följer med när vikten sjunker. Vore ju ett rent helvete om man försvann en aning men hade en hel ICA-kasse med skinn kvar som sladdrade runt kalsongerna.

Visste ni om att det finns 300 som heter Frideborg här i landet och att de har namnsdag idag? Nähä det var som fan, det trodde jag att alla kände till. Men du som tassar fram som lilla-Fridolf och vattnar blommorna och stryker dina skjortor själv har någon grattat dig då? Nähä konde ge mig fan på detta med. Ändå finns det bara 100 som har det som tilltalsnamn. Totalt är det 800 som har namnet i passet. Jag hoppas i alla fall att några av släktingarna till de Fridolf som existerar har gett dem ett nytt förkläde och nya tofflor. Färdig tjafsat om detta.

En som hade tofflor men inte smög omkring i dem var den 3,5-årige prinsen Tsai Tien som blev kjejsare av Kina när hans kusin Tongzh fällde ihop vingarna. Förlåt, armarna menar jag. Detta hände faktiskt den 12 januari 1875 om någon skulle komma på att fråga er om detta.
Nu tänker jag ta mig en litet kvart i massagefåtöljen och slötitta på TV. Ni får ha det så syns vi nog i morgon. Kvinnan är på hemgång också så det gäller att rätta till mattorna och torka av bordet.
pappa B

Inga kommentarer: