tisdag 25 februari 2014

Fighten om böckerna börjar...

Vintern 2010 nere i centrum.

Idag går startskottet för årets bokrea. Nu blir det fart i kalsipperna för landets alla bokmalar inklusive mig. Jag har spetsat in mig på tre böcker så mitt besök lär inte ta längre tid än en kvart. "Min mormor hälsar och säger förlåt" den kanske Fredrik Backman skrivit till mig. En litet spansk ordbok, den gamla har fallit sönder så när man öppnar den blåser alla sidor hit och dit och då tappar man bort hela alfabetet. Personen man skall fråga hinner gå och fika och försvinna i fjärran innan man hittar rätt ord. Detta skall åtgärdas idag. Liten lätt och snabb med andra ord. En bok om träning som jag spanade in i fjol höst.

Den här dagen, året var 1873 då föddes Enrico Caruso, en italiensk operasångare, världens genom tidernas mest berömda tenor. Han skrek sig genom livet den lilla spgettiätaren, nja liten var han inte han hade rejält med diafragma att spara luften och spagettin i.

Den 25 februari 1991 grävde man ner Warsavapakten för gott och det var inet många som grät över detta. Den 25 februari 1946, tre år efter det att jag hoppat fram så skrev Viveka Lindfors kontrakt med Warner Bros i Hollywood. Dom upptäckte tyvärr inte mig i samma stund vilket var oturligt för dem.

Debatt om den beryktade länken här i stan blommar som bäst. En stadsplanerare förespråkar ett bygge för 8 miljarder + mer pengar till lokaltrafiken medan Miljöpartistera kämpar med näbbar och klor för att gräva tunnelbanespår under älven och en massa andra helt sagobetonade lösningar till en summa av 70 miljarder. Snacka om att ha satt bocken som trädgårdsmästare och ni kan ge er fan på att den här miljösnubben, trädhånglaren, kommer att vinna och vi Göteborgare får punga ut och betala ett nytt kalas för 70 miljarder.

Mot bokrean!
pappa B

Inga kommentarer: