Visar inlägg med etikett träd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett träd. Visa alla inlägg

tisdag 7 april 2015

Grådaskig dag i dag...

Än lyser solen med sin frånvaro hur nu detta kan gå till då den inte lyser överhuvudtaget. Men det är varmt, grått och det kommer säkert en regnskur vilken minut som helst. Nåväl jag sitter under tak så det spelar ingen roll med lite vatten från ovan.
Nu blommar Mimosan. Stora buskar med de vackra men ack så
lömska blommorna. Dessa är giftiga och kan även framkalla allergier
så det gäller att se men inte röra. Växtligheten rör på sig hela tiden
här nere i värmen.

Folket har börjat bada i havet och under de tre senaste dagarna då solen eldat på av bara den så har det varit full aktivitet nere på playorna. Om en dryg månad börjar turisterna att välla in så sakteliga och då slår alla serveringar utefter strandpromenaden upp sina dörrar igen och lilla Torrevieja blommar upp på nytt. Påminner mycket om städerna vid havet nere på Västkusten, Lysekil och de andra "sommarfavoriterna". skillnaden är att vi har flera plusgrader under hela året här i Spanien.

Jag som bor en liten bit utanför staden tycket att detta är helt perfekt. En kvart med den skrangliga bussen och jag är nere mitt i soppan. Där kan jag lulla runt lite och så tar jag bussen hem efter ett par timmar. Bada kan jag göra i poolen om jag blir sugen. Den har jag 50 meter från huset.
Citronträdet växer och det skall bli spännande att se om det kommer några frukter på det i höst. Jag hoppas detta.
Förhoppningsvis så kommer dottern ner efter skolavslutningen. Hon läser första året på gymnasiet och vill ha sitt sommarlov här nere hos pappa. Kommer att bli jättekul, då kan vi träna lite tillsammans och hitta på en massa kul. Sedan kommer kvinnan och en kompis till dottern ner i augusti. Med andra ord åker jag inte hem alls i sommar om inget speciellt skulle inträffa.
pappa B

onsdag 18 mars 2015

Herre jessus vad seg jag har varit...

Inte ett endaste inlägg på min finaste blogg sedan den 14 noveber i fjol? Detta är ju kattastrof. Tycker ni inte detta. Jag har varit så inne i min andra blog Vivatorre att jag inte mäktat med den här.
Ändring? Absolut nu skall jag i alla fall komma in med ett nytt inlägg minst en gång i veckan.
Det är fantastiskt att ni stannat kvar och hänger med när jag är så slarvig.

Janne min bästis här nere, hans lilla pingla Margot och jag drog en sväng upp till en bodega, Bodegas Cerda uppe i Hondon de las Nieves. En vacker tur upp och nedför bergen och ett fantastiskt gott rödvin när vi väl var framme. Vi fick med oss ett par boxar och några dunkar rött på vägen hem. Jag kanske lägger in lite fler bilder här senare i veckan. Håller på att jobba med dem och är inte riktigt klar ännu..
pappa B

torsdag 10 november 2011

Samurajen och den gröna fläcken...

Han står där, ensam med sitt svärd lyft till försvar mot väder och vind -den ensamma samurajen- Runt omkring honom står unga färska krigare, i sina bästa år, medan hans vänner ligger nedslagna, på marken. Täckta av mossa och rödbruna löv ligger de begravda medan den stolte ensamme krigaren envetet och tappert står ensam kvar. Han har sått där i många år nu men en dag kommer även han att falla. Väder och vind tar även honom. Han blir till nytt liv den dag han faller, en ny jord som föder upp nya krigare, tappra, sega, som i sin tur kommer att strida mot väder och vind...
Den gröna skogen är död. Idag härskar det rödbruna, det orangefärgade och de tomma grenarna. Men...på en liten sten gnistrar det fortfarande av grönt, en liten bit mossa som likt en liten mössa visar att än finns det lite liv kvar innan snön kommer och begraver skogen under sitt vita täcke. En grön liten fläck av sommaren mitt i det dystra döda skogshavet...

Ja det blev en fin tur upp och förbi Stentjärn och ner mot Vättlestugan och hem igen. En tur på 6,13 km med ganska mycket uppförsbackar. Det sitter bra hos den här gubben och det biter på "wirretunnan", som så sakta håller på att tömmas. Fast ni skall veta att det är segt. det är inte bara att bromsa upp intaget utan det gäller att se till att det man stoppar i sig är av rätt slag och så får man inte slappa nere på Sportlife heller. Men..jag skall vinna viktgaloppen!
pappa B

söndag 6 november 2011

Egna bilder med LUMIX, Nikon D2X och iPhon4

Återigen kommer frågorna om det är jag själv som tar bilderna på min blogg. Nästan alla till 99,8%. Skulle någon annan har fotograferat så lägger jag alltid in byline på fotografen under bilderna. Jag jobbar med Nikon sedan 50 år tillbaka. Just nu har jag en D2X som passar mig perfekt. Den kamera som jag jobbar mest med är faktikst min lilla LUMIX DMC-TZ3. En liten kompakt kamera med Leica glugg, möjlighet att även köra kortare videosnuttar om jag så vill. Den har jag ALLTID med mig i jack- eller kavajfickan, varje dag året om. Har tagit fantastiska bilder med den här lilla kameran under mina resor men även här hemma på olika jobb för de lokala tidningarna. Varför släpa omkring på en stor tung utrustning när det finns små lätta. Känslan av att imponera på brudarna, med tung utrustning och långa telegluggar har lagt sig för länge sedan. Och i praktiken vet vi ju hela gänget att det är tekniken som är avgörande, eller hur? Men hade min ekonomiska situation varit starkare hade jag omedelbart graderat upp mig med en av Panasonics nya LUMIX-modeller, den saken är klar.

Sedan en tid tillbaka har jag även skaffat mig en iPhone4 som jag gärna leker med lite då och då. De flesta bilderna här på min blog är tagna med min lilla LUMIX-kompis. Även den som toppar detta inlägg. Ha en skön söndag.

Den unga mannen med hatten är tagen med min D2X och bearbetad i Photoshop.

De röda blommorna med min iPhone4
pappa B