måndag 22 juli 2013

Nu rullar tåget vidare mot slutdestinationen Göteborg...

07.04 klev jag på tåget som skulle ta mig till Mora - Kristinehamn - Göteborg. Lite vemod kände jag allt över att behöva lämna denna del av landet ännu mer jobbigt att veta att lilla Porjus ligger ännu längre bort. Nåväl, jag var på väg hem och så skulle det bli.
Vi susade fram genom björkris och tallhedar, framme vid Storstupet, med älven 40 meter under järnvägsbron. Här stannade tåget så vi fick fotografera genom fönstret. Några knäppgökar hade gått ut på bron, en hel familj med små barn som stod där och fiskade? Med 40 meter ner till vattnet? Mycket knepiga människor finns det, den saken är klar. Dessutom är det strängeligen förbjudet att gå ut och ställa sig på järnvägsbron. Älven är 65 kilometer med en fallhöjd på 445 meter. Här flottades det förr i tiden och delar av den gamla flottningsleden finns fortfarande kvar som minnen från en tid som flytt.

Vi tuffade vidare ner mot Mora och där väntade det andra bullar. Fick ett sms från gode vännen, författaren och journalisten Dan Larssons (Porjusbo givetvis) lilla Ruth. Gällivaretjej som blivit Dalkulla. -Vi möter dig med mackor, kyckling och wiskey nere vid stationen sa sms:et.
Och mycket riktigt där stod dom, bägge två som solar i fejjan och skrattade gott när jag hasade mig ner från vagnen. -Hållå gamle man sa Dan och vi kramades. Sedan kramades jag med Ruth (det kändes mjukare och goare) Vi embarkerade ett bord utanför cafekiosken vid Mora C och Dan hivade upp wirreflaskan. Ruth plockade fram grillad kyckling och mackor. Det blev en munter fest mitt framför de förvånade resenärer som skulle vidare både norrut och söderut. Larsson som är nyförälskad som en klockarkatt ville bara pussas med Ruth och jag kunde ju inte låta bli att föreviga detta. De som känner Larsson kommer nog att förundras av denne karge norrlännings totala förändring. Från stenhård sökande journalist, deckarförfattare har det blivit en liten mjukis med ett saligt leende i fejjan. Jag blev mycket glad när jag såg detta. Som tack för den trevliga sammankomsten vid Mora C med både wirre och kyckling och mackor så lägger jag ut pussbilden och avslutar härmed min fantastiska resa med Inlandsbanan. Vill du uppleva hela Sverige, vill du göra en resa full av överraskningar och äventyr, vill du åka upp till myggen och midnattsolen? Då Inlandsbanan
är du en knäppgök om du inte väljer
pappa B


Inga kommentarer: