fredag 11 juli 2014

Per Morberg nöj dig med att daska köttfärsen i bordet...

...och ge fan i vinrankorna. Låt de som har kvar smaklökarna, känsla och kunskap syssla med vin. Hade oturen att få smaka ett glas av 2013 Morberg Collection Pers Lilla Röda Tempranillo och hade jag kunnat hade jag efter förska klunken, ja redan efter att vinet fått gå runt i munnen, hällt tillbaka det i boxen. Tycker synd om mina vänner som betalat 239:- för detta både illaluktande och illasmakande blask. Men Morberg har reklamfolket och TV-producenterna på sin sida och devisen "allting går att sälja med mördande reklam" slår igenom här.
För ungefär 14 dagar sedan ströp jag ett glas från en box med Palazzo Mio Rosso och var nära att däcka, för det var inte mycket bättre än Morbergs blandning. Kanske aningen mer karraktär om man nu kan kalla den beska eftersmaken för karraktär i det här fallet. Jag kom dock undan med 149:- även detta på tok för dyrt, då man kan få en superb ekologisk box Tommolo för en femtiolapp mer.

Midnattsol på Porjusberget juli 2014
Det varma och vackra vädret gör att vi gärna tar ett glas vin, vitt, rött eller rosé på balkongen. En kall cider (testa en burk Rekorderlig i krusbärsvarianten) håller bättre än en öl när värmen trycker på. Jag myser och det gör kvinnan med. Hennes semester närmar sig med stormsteg och nu återsår bara ihopsamlandet och nerpackandet av allt som skall till för fyra veckor i den spanska solen..
Trollen ligger lågt men börjar allt fundera på vad som komma skall...
pappa B

Inga kommentarer: