onsdag 16 juli 2014

Grönklädda med utställda fötter!

Nu ser man skogen full av smygande grönbyxklädda herrar. Levande reklampelare för Fjällräven, Lundhags, Stomberg och Helly Hansen. De är så kallade vildmarksmänniskor. De har utrustat sig med kläder och förköpt sig på olika underställ av varierande passform och kvalité. Knivar, skopor, kompasser och en massa annan skit som de varken kan eller kommer att använda på sina expeditioner ute bland hallonbuskarna en kilometer från stan. Dessa vildmarksmänniskor skräpar ner i naturen, plus att de går fram som stridsvagnar genom snåren med hallonbuskar. Nu skall i ärlighetens namn även påpekas att sida vid sida av dessa grönklädda gossar så stegar käringar av olika storlekar med utåtställda fötter fram i terrämngen. De har inga vildmarkskalsingar på sig utan vanliga kläder, lite mer fäggranna än sina kamoflerade kamrater.
Jag har stött på dem år efter år, ofta på samma ställe och Gud förlåte deras framfart ute i markerna. Tack och lov så är hallonbuskarna betydligt segare än dessa marrodörer och
de kommer tillbaka på samma ställe, hallonbuskarna och det sk. vildmarksfolket.

I fjol träffade jag på tre tanter + en barnvagn (utan barn) Deras huvuden stack upp en bit över buskarna när de hörde att jag kom.- Här i buskarna är det gott om orm, sa jag, Såg två stora som krälade därifrån i går. När åskan går och det blixtrar, hinner ni se blixten? Så snabbt försvann käringarna och den tomma barnvagnen från buskarna. Jag åt nog en halv liter själv innan jag fortsatte min promenad. Någon orm såg jag inte till, men två tomma plastpåsar och papper från tre uppätna kexchoklader. Jag tog med mig skräpet till närmsta papperskorg och såg framför mig hur käringarna sprag för att komma bort från ormarna i hallonbuskarna. Hoppas att de läser dessa rader.
Färka nyplockade hallon inklusive mask är jävligt gott.

Gå nu ut i skogen med riktigt på fötterna, tag gärna med matsäck men tag med er skräpet hem och det kan faktiskt finnas ormar i hallonbuskarna för de växer gärna på lite stenig mark, så se er för. Puss och kram
pappa B

"Sorg skall man inte ta med sig i sängen"

Inga kommentarer: