måndag 10 december 2012

Vilken lycka att ha en dotter som kan baka...

Snart åker plåten med kycklingmuffins in i ugnen.
Nu när jag vigt mitt fortsatta liv (hoppas det blir långt som tusan) åt LCHF så har ju min lilla dotter (14 år) börjat kolla i alla de kokböcker jag har om metoden. Efter frukosten idag tyckte hon att det var väldigt synd om pappa som inte äter bröd till tekoppen på morgonen och snabbt som en vessla plockade hon fram redskap och de ingredienser som vi hade hemma. Skrev på en lapp vad som saknades och det var bara för gubben att hasa sig nr till ICA och komplettera listan.

Kycklingmuffins? Ja visst låter det lite konstigt men jäkla vad gode de blev. En plåt 12 stycken snodde hon ihop. -Nästa gång blir det ost och nöt muffins och så toppar vi med broccolimuffins, sa hon. Jag väntar med spänning. Om inte detta skulle vara nog så snodde hon ihop en lågkalorilimpa med, ännu godare än hennes muffins.
När mina nyttiga bröd var klara så tittade hon på mig, köpte du saffran pappa? Jojjomensan, det gjorde jag.

-Jag tar och bakar lite lussekatter när jag ändå är i gång så slipper mamma jobba med det nu när hon jobbar så sent, sa hon så drog hon igång. En hel sats med gyllene saffrans doftande katter med russin i knorren svängde hon ihop och ni kan ge er den på att det finns inte många som slår dem i smak. Ivan den förskräcklige skall käka lunch med mig i morgon. Han kommer att bjudas på en kycklingsoppa, en muffins ett mjukt matbröd och ett knäcke som jag bakade själv i micron på 3 minuter. Givetvis blir det kaffe, glögg och en nybakad lussekatt som kronan på verket.


Detta tar vi efter Seniorpasset nere på Stigs Center. Tråkigt nog kommer Sportlife att byta namn och till min och flera andras förskräckelse så kommer all kraft som funnits i ordet Sportlife att försvinna och bytas ut mot doftljus, bubbelpooler och frottéhanddukar då det nya namnet blir -Nordic Wellnes- Vad tusan har det med träning, styrka och kondition att göra? Här har den gode Magnus som äger hela kedjan tagit ett svanhopp baklänges tycker jag.
Fast vi aktiva kortägare vi fortsätter väl att skumpa på som om ingenting hänt, förhoppningsvis är väl maskinerna och alla trevliga tjejer och killar kvar. Och eftersom vi kommer att heta Nordic Wellnes så kanske vi får både bastu och bubbelpool nere i källaren i Angered? Nåt med mjukis måste det väl bli, namnet förpliktigar ju?

Nu tänker jag krypa ner under täcket, ni får ha det så fint så syns vi kanske i morgon. Kram och godnatt!
pappa B

Inga kommentarer: