tisdag 16 juli 2013

Pakkobäcken och renar på vägen...


Lilla skånska Monne och även Porjusjäntan numera en skorrande liten steppmamsell for som yra höns när renarna dök upp på vägen. Vi tog en sväng ner till Pakko för att visa den vackra stenbron innan vi drog en sväng till Jokkmokk och suovaskalaset i Vaikijaure. Denna bro är den idag längsta bevarade stenbro som tar tågtrafik. Ett mästerligt bygge och jag förmodar att eftersom den är självbärande så räcker det med att man plockar bort en sten så brakar hela bron samman. Här i bäcken fiskade jag ofta som liten.

Suovas serveras
-Varsågod, ägarinnan till Restaurang Fjällglimten i Vaikijaure serverade suovas till oss hungriga. En helt fantastiskt fin sådan gjord på kallrökt innanlår från renkalv där man först drar bort den tunna hinnan som täcker köttet. såsen, hemlig givetvis men himmelskt god och så en stor Norrlands Export på detta då kan man stå i givakt och äta. Berit som inte äter renkött (avskräckt när hon såg renslakten som liten) valde rökt röding på planka och det gick inte av för hackor den heller
 Här stannar Inlandsbanan två gånger först på morgonen för de resenärer som skall söderut och sedan på kvällen för de resenärer som är på väg norrut. Stället var en av de två som toppade min matlista under resans gång.


Det andra var Bergmans Fisk & Restaurang i Vilhelmina, där jag käkade både på upp och nedvägen. Först en supermäktig räksallad och sedan på vägen hem en liten spännande räkbakelse (längtade lite efter Västkusten förmodligen).
Vi stannade till vid Akkas kraftstation och fick lite vattenstänk på oss och begrundade Bengt Lindström och Lars Piraks ( min slöjdlärare ) granna konst.
Sedan gav vi oss iväg till Jokkmokk för att snurra runt en stund. Fikade och hade en trevlig timme där gamla bilder fladdrade förbi innan vi återvände till Porjus.



Några renar bjuder jag också på. Mest till Berit och Monne. Kormen går hårt åt renarna och de har det banne mig inte lätt. Här är en härk på vägen mellan Ligga och Pakko och sedan ser vi en grupp som söker lite vind ute på golfbanan i Porjus. Ganska exotiskt för golfspelarna att rätt som det är stöta på en ren. Vad är då en liten gås i skåne att komma med?

Snart börjar jag återresan ner till Göteborg.
pappa B

                                                                                                                     





                                                                               


Inga kommentarer: