måndag 1 december 2008

Sveriges dolda krafter...

Det här hade du inte en susning om!
Det här har ingen berättat tidigare, eller hur?
Det här kan göra vem som helst skitförbannad!


Visste du att 25% av vårt land består av användbart bränsle i form av torv? Att vi har mer torv än vad norrmännen har olja. Att vi, om vi tog tillvaka på detta bränsle skulle kunna vara oberoende av olja. Detta visste inte jag heller igår. Men idag vet jag för jag har läst den information som, Nätverket Minska Sveriges Oljeberoende nu förkunnar i stora tidningsannonser. Varför har man inte tagit upp detta i de miljökampanjer och miljöutredningar som ständigt figurerar här i landet. Det är självklart att om vi skall använda oss av mindre olja så behöver vi någonting annat. Vi bygger ut vind och solenergin, det är bra, men varför inte ta steget fullt ut och även satsa på användningen av vår obrukade torvmark? Idag används bara torv som bränsle till 1%...inte klokt eller hur?
Det här är "Skogarnas Konung" för ett par år sedan. Vi går ofta ut i skogen, bara för att vara där. Tar med oss en bit falukorv och några mackor, en thermos med varm choklad (inte uppvärmd O´Boy utan riktig choklad) Vi gör upp en eld och sitter där i röken och löser världsproblem. Vi har gjort detta sedan han var "gåfärdig i egna stövlar" och det här kommer vi att fortsätta med så länge pappa B är "gåfärdig i sina stövlar". Med tanke på den allt mer förstörda värld vi lever i så kanske inte hans och "Prinsessans" barnbarn har någon skog att gå ut i? Det känns riktigt illa. Idag gick jag in på nätverkets hemsida och är med för att påverka våra politiker att fatta rätt beslut. Gör det du med, adressen är http://www.minskaoljeberoendet.se/. Är vi tillräckligt många som reagerar så måste ju politikerna någon gång fatta att vi menar allvar. Samtidigt som vi ökar vår tillgång på energi så minskar vi koloxidutsläppen! Kan det finnas ett bättre alternativ? Dessutom skulle torvbrytning ge flera tusen nya jobb, det behövs också när landets situation ser ut som den gör. Vilka ligger bakom detta med användandet av torv? Givetvis är det företag och kommuner i de norra delarna av riket som är mest på bettet. Men det finns även starka krafter söderut. Nu är det dags att börja skriva på riktigt. Hörs och syns under dagen.
pappa B

5 kommentarer:

Mia bara jag sa...

Hello kul att hitta din blogg igen:)
Vi fann ju varan hos Blue Eyes..
Ja det var bra skrivet - - tyvärr har du nog rätt oxå.
Kanske bara står ett par bambukvistar i skogen sen då..

Anonym sa...

Där lärde jag mej något nytt... jag ska ta upp torvfrågan med min sambo, han bubblar om att köpa olja till huset!

Ha en fin kväll ;)

Anonym sa...

Hej Mian, kul att du hittade gubben pappa B

Whatthefuckdotcom Hälsa gubben och be honom kolla upp det.

Anonym sa...

Det var som tusan. Torv. Varför använder vi inte det? Jag vet att många hemma vid kör med pellets. Är det spånigt?

Baronessan sa...

Du det där måste jag kolla vidare på. Mycket intressant.