lördag 11 april 2009

Tranorna dansade och vi fotograferade...

Det är inte undra på att det blir kaos i trafiken då man hoppar och far med hastighetsbestämmelserna. Under vår resa upp till Hornborgarsjön så körde vi i 30, 40, 50, 60 70, 80, 90 och 110 km/tim. Hastighetskamerorna kommer tätt ibland och pappa B var väldigt lätt på foten (precis som i unga år) Idag hade man räknat in 10.900 tranor men när vi kom hade flera tusen passat på att flyga vidare i det vackra vädret.
Solen sken och det var mycket folk på utkiksplatsen ett stenkast från väg 184 mellan Falköping och Skara. Kaffekorgar i det gröna och kikare och långa teleobjektiv till höger och vänster. Finnar, norrmän, danskar och grönbyxor från flera olika länder samsades och pratade raser, ringmärkning, foderstatus, flyttvägar och pappa B fattade inte ett smack.
"Skogarnas Konung" sköt hej vilt och några avhans bilder skall vi titta på i morgon. Sen vred han på en inställningsratt utan att märka det och dagen var förstörd. Han trodde att batteriet tagit slut och lite av solen gick i moln. Jag kollade inte jag heller så det blev bara att plocka ner utrustningen i kameraväskan. Men...man lär så länge man lever och nu vet han hur rattarna skall vara nästa gång. Det blev en fin långfredag och vi drack kaffe och åt pistagelängd (valde bort mackorna) Solade oss en stund och vände om hemåt igen. Ganska möra efter flera timmar i friska luften slappade vi framför TV:n och kollade Talang 2009, skrattade åt Bert och beklagade oss över den inhyrda svensk/amerikanen som inte fattar ett skit av svensk talang. Han bara flinar och håller med. Han kunde stannat i USA och jagat silikonblondiner och bodybuildare.
Nu tänker jag smyga under täcket och jag beklagar att jag varit så lite inne på bloggen idag. Men...det kommer mera i morgon, jag lovar.
pappa B

"Flygande tranor söka hvila"

4 kommentarer:

lurigopalia sa...

Jag har bara sett tranorna dansa några få gånger när jag bodde uppe i skogarna. Dock inte vid hornborgarsjön, det måste vara en upplevelse. Orrspel har jag däremot upplevt ofta det är något trollskt över det att höra och se en dimmig morgon i skogen vid någon myr. Tjäderspel har jag också sett men inte lika ofta. Glad påsk, jag ska och jobba nu ciao

lurigopalia sa...

Ps. de här upplevelserna du ger dina barn, och delar med dem. Det är värt mer än alla prylar i världen...Om fler föräldrar förstod det så fanns det nog mindre med värstingar och vandaler..

Pappa B sa...

lurigopalia,,jag hoppas det och man kan ju inte göra med än så gott man kan..

helena sa...

Att sa tranorna vid Hornborgarsjön får jag sätta upp på livets "att-göra-lista".

Men dom rosa pelikanerna i Tunisien gick inte av för hackor dom heller.

Eller var det rosa flamingos?