fredag 16 juli 2010

Olofsbo nästa...

Kvinnan har semester men sitter med köksbordet fullt av utlagda A4:or och fem stora pärmar liggandes i en papperspåse på golvet. -Varom detta blir min fråga då jag stapplar in i köket för att börja med frukosten. Med ett öga halvöppet och ett i minnet, den korta stubben på ända och kalsingarna halft på svaj, erbjuder man inte världen den vackraste syn man skåda kan.
-Jag har tagit hem lite jobb som jag vill ha klart innan jag börjar min semester på riktigt (det har gått en vecka redan). Gör jag detta på jobbet får jag inte sitta ifred utan måste svara på en massa andra frågor, svarar hon....

Nåväl, jag snirklar mig fram mellan pärmar och papper och hittar en plats där jag kan vika ut del 2 av gubbkalsongen och ögnar snabbt igenom sportsidorna som mest skriver om den annalkande Gothia Cup i fotboll. Ser en liten notis om körning med häst och vagn nere i Tjolöholm och genast startar minnesbanken. Det var här vi fick idén till vår första TV-produktion om de filmer vi producerade för Viasat Sport för flera år sedan. Man kanske skulle bege sig dit i morgon? Nää, jag stannar i villavagnen och fiskar plattfisk med "Skogarnas konung" i stället.
Villavagnen?...samtidigt siar väderleksrapporterna i de olika kanalerna om att morgondagens väder inte kommer att bli någon hit. Skall man då sitta fångad i en villavagn? Intaga fisljummet rödvin, se på en kanal som hoppar och far och plötsligt får dansk textremsa, nä fan heller. -Vi stannar hemma, ropar jag in till köket. -Va? -Skall vi inte åka ner? Nä! -Vi skiter i detta, gör som grannarna från Kurdistan vi grillar på balkongen. Abborre!

Det tog en kvart innan hon slutade skratta och fattade att jag menade allvar. Abborre har jag aldrig grillat så det skall bli spännande. Vi har fem riktigt stora i kylen. Skall ta fram och tina dem, göra en grillmarinad anpassad till fisk och så...tjoff på grillen. Det vita viner ligger i stället nere i villavagnen så det får bli ett rött i stället men det går säkert lika bra. Återkommer om detta samt med resultatet. Skall genast fylla en kopp med en god citronolja och frusen dill så att den får stå och dra till sig. Vi höres....
pappa B

Inga kommentarer: