söndag 17 oktober 2010

Under Porjus 100-års jubileum så passade jag på att gå den korta sträckan av Rallarmarchen. Givetvis så siktade jag in mig på att komma runt i första hand och skulle det kännas bra så ville jag givetvis göra det medans samtliga funktionärer fanns kvar vid målet. Det lyckades och jag blev till och med bjuden på både saft, fick en rallarhatt, diplom och publikens ovationer. Var helt OK med andra ord, och det fanns flera kvar ute i skogen efter att jag kom i mål. Har nu som nästa mål att försöka ta mig hela vägen runt från Gällivare till Porjus fast då får jag givetvis ligga i som en skållad iller för att hinna bygga upp konditionen, minska vikten och träna benen innan jag fäller ihop vingarna. Tyvärr så blir ma ju inte smidigare med åren, ja en del delar blir det, men nog om detta.
Så här skall Porjusfallet se ut. Stort och mäktigt, skummande och brusande och farligt, mycket farligt. Tyvär är det länge sedan fallet tystnat och nu är det enbart när byn firar Fallens Dag som man släpper på fullt tryck på vattenmassorna. När vi var där i fjol så vände jag mig om, som i en ren reflextion och kollade efter den röda lampan på kraftstationen. Lampan som varnade att vattnet var på väg...den såg jag inte. Jag undrar om spökerna såg mig? Och moppeknuttar, vad hade jag målat på ryggen på min skinnjacka? (det är egentligen juniors fråga till spökerna)
pappa B

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var målat ett spelkort ur kortleken. Jag är inte helt säker på vilket det var, men minner mig om att dt var spader ess. Var det rätt.
Jag åkte på en svart och trimmad PUSCH Dakota, som senare byttes till en MC. Kommer du ihåg vilken ?
Vad hade Sten Forslunds pappa för bil ? Den brukade Sten låna ibland och glida med i byn.
Jaså minsann, du har kallat in din son som deckare för att lösa gåtan ?

;-)

Anonym sa...

Måste ju bara säga att du har tagit fina bilder på Döda Fallet.

;-)

Anonym sa...

Ja nu har Du en hel del att fundera på. Du kan få en ledtråd till Du sa att de enda dåliga korten är de som aldrig tages

Ghost

Aimogreven sa...

Besse leta i arkivet du har bättre bilder på Ruotjekåtje.

Aimogreven sa...

Alla vet väl för fan vilken bil Siffe hade med verktygslåda under huven.

pappa B sa...

Tack! Spaderknekt var inte min, jag hade ruter kung. Annars var det rätt. Svart Puch D, ja vem fan var det i byn som körde en sån?
Det fanns en guld och en silverpil, men vem hade vad? Nu kanske Bullis kan hoppa in Aimogreven är nog för ung kanske?
Sigfrid Forslund gled omkring i en mörkblå BMW, en padda när han inte gick runt med sin Collie, King tror jag hundskrället hette. Rätt eller fel. Det är nog fan Bent LArsson i alla fall, ett av spökerna. I så fall blir jag mycket överraskad för vi har inte sett varandra på en herrans massa år och då är det här ännu roligare...The Ghost har vaknat igen (frugan har släppt taget) och återvänt. Nu blanda man in mitt gamla fotosnack och där borde jag ju kunna plocka honom..hm. Bosse Lundqvist var med i fotoklubben, men...Gunnar Eriksson också, Teddes grabb...

Anonym sa...

ja som det ser ut så har Du använt detta uttryck många gånger Jag trodde Du skulle snärja in Mig på det. Det fanns en Guldpil och 2 silverpilar i Porjus omkring 1960 sen tillkom det en Triumph 120. På enare tid har det bara funnits japansk hojar i PorjusC-Klubben Bullriders skapad i Porjus 1982 lever fortfarande men nu är det mest Gällivarebor med i denna klubb. Stålmannen hade en Vespaliknande Hoj på 1950-talet

Ghost

pappa B sa...

Gunnar Eriksson?
Bosse Lundqvist?
Svante Johansson?
Vilka var mer med i fotoklubben?
Hotell Lasse aldrig i livet
Tor N ej i livet (en herrans bra karl)