fredag 25 mars 2011

Phu..första dagen avklarad!

Det var bättre förr! Tror jag i alla fall. I år verkade det vara väldigt lite folk, men jag tror att ett mindre antal utställare gjorde att det blev mer luft för besökarna och det verkade vara mindre folk ute på mässgolvet. Ingenting nytt under solen mer än att Solresor hade spärrat av med grova rep och "riktiga" vakter när de bjöd upp till skrammelföreställning efter ordinarie tid den första dagen. Verkade en aning överkurs och de gula VIP brickorna hade väl räckt som spärr för att inte någon obehörig (om det nu finns sådana på en turist- och resemässa. De hade ju allesammans kommit in på själva mässan) skulle smita in och få sig lite gratis snittar och dricka. Nu fanns det ju andra utställare som inte var lika snikna utan hade full rulle och dessutom bättre musik, jag tänker på Stenas monter. Det var dubbelt så mycket folk i den montern och ett jäkla bra tryck.
I morgon skall jag lägga ut lite levande bilder från dagens jobb och spring så ni får se.
Största glädjeämnet var det skånska vinet. Här fanns flera pärlor. Mest gnistrade det vita Solaris årgång 2008. En frisk doft som fick ögonbrynen att höja sig och näsvingarna att fladdra som på en villig hingst. Jag har intagit en skaplig mängd av Chablis Premium Cru årg. 1971 och haft känslan av att ha en liten kollibri fladdrande inne i munnen. Den här skånska damen var, om inte en kollibri så en liten lövsångare. Här har den skånska vinodlaren på Kullahalvös Vingård lagt ribban högt. Mister vin, gourmeten och vinkännaren Hr Fritjofsson smackade ikapp med pappa B. Deras mycket direkta rosévin med kraftfull arom i ljus bärnstensfärg smakade också förträffligt, Regent 2009, heter det skånska rosébarnet och här fanns en distinkt rak smak och ingen avdustande filttoffel (tänker på kärringvinet Pearl Rose). Här bjöds man på raka puckar som borde få alla roséälskare att himla med ögonen.
Nu anträder jag den mekaniska sängen och intager några timmars rast vila för att omedelbart i arla morgonstund ge er levande bilder från en relativt död tillställning. Sov så sött
pappa B

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Hej, vad synd att du uppfattar det som snålhet att vi har rep. Det är så att när man har liveband så kräver mässan att man har både rep och vakter. Hoppas du har trevligt på mässan :) /Alexandra, Solresor

Anonym sa...

Hej var på mässan men såg dej inte kanske vi ses på fredag vem vet jag har en del att undersöka är vid de svenska utställarna vi kan väl träffas där någonstans vi ses .
Sigge.

pappa B sa...

Alexandra min vän. Jag hade trevligt och kommer som vanligt att producera en hel del från årets TUR. Både på nätet och på papper.
PS: Jag såg varken rep eller vakter men ett liveband hos Stena?

Sigge, jag vet inte när jag åker ner idag. Blir nog en mycket kort sväng i så fall, men vi kan väl ringa varandra?