tisdag 7 juni 2011

Nu leder vi igen...

...bakifrån! Under helgen konstaterades det vid ett möte i centrala Göteborg att den svenska sjukvården på grund av alla de nedskärningar som gjorts hamnat på sista plats ute i Europa. Både då det gäller antalet vårdplatser och antalet kronor per innevånare som satsas på sjukvården.

Initiativtagare till den öppna debatten var Arvin Yarollahi, läkaren på Sahlgrenska Universitetssjukhuset som för några månader sedan startade en fb grupp vilken redan idag har mer än 4.300 medlemmar.
-Tystnades tid är förbi. Vi är en ny generation svenskar som inte längre tänker bita ihop, öppnade han mötet med. Bra jobbat Arvin, fler sådana här modiga initiativ behöver de styrande i ankdammen Sverige ta del av. De styrande politikerna inom hälsa och sjukvård saknar empati och ser enbart till den ekonomiska sidan av det hela. -Vi vill ha en offentlig vård som inte styrs av vinstintresse, och vi kommer att fortsätta kämpa tills vi når vårt mål avslutade Arvin.
Än finns det hopp!

I övrigt har det varit en stillsam Nationaldag. Jag har varken sjungit "du gamla du fria" eller viftat med vår flagga. Däremot satt jag en stund för mig själv och tänkte på min mamma som hade födelsedag där uppe i sin himmel. Hon skulle ha fyllt 105 år om varit kvar hos oss.
Kvinnan har återvänt efter installationen av mormor uppe i Jönköping, "Prinsessan" lagade mat åt "Skogarnas Konung" och mig, smörstekt Alskan Pollock med grönsaker och makaroner till dem och stekt Falukorv med likadana grönsaker till mig. Jag älskar korv, det var jättegott. "Skogarnas Konung" är inne i en riktig spelperiod och jag tror att han snart vuxit fast vi sin dator och Black Ops.

I natt har det åskat rejält utanför våra fönster, så pass att en liten "Prinsessa" kom smygandes in och kröp ner under täcket mellan mamma och mig. -Jag är rädd pappa sa hon och somnade med sin hand på mitt huvud. Idag är det full fart framåt igen och när jag tittar ut över balkongerna ser jag att det regnar i Hammarkullen. Det är bara en tidsfråga innan det bryter loss här med.

pappa B

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt sjukt, när jag låg inne för njurtransplantation i Jan-Feb så var det flera som fick åka hem i förtid och istället resa till Gbg varannan dag pga platsbrist, bra att någon säger ifrån. Järnberg