måndag 19 december 2011

Nu är det dags att vända blad...

Jag har jobbat med Nikon i mer än 50 år. Varit helnöjd, fått bra service och har inget att anmärka på överhuvudtaget. Men man blir less ibland. Varför skall jag släpa på en stor tung kamera med en massa stora klumpiga objektiv när det finns små lättare system som dessutom är minst lika bra, rent tekniskt sett, kanske till och med bättre. Detta kommer att bli min nya, sista investering då det gäller kamera.
En Samsung NX200 med en zoomglugg och ett widvinkel.
Nikonsystemet kommer jag att sälja, en väl använd Nikon D2X, ( en gång i tiden med en prislapp på mer än 50.000 riksdaler) med två gluggar och ett SB600 blixtaggregat. Kamerahuset skall servas och rengöras hos Nikon, innan jag släpper det. Någon som är spekulant?
"Skogarnas Konung" är upprörd, han vill inte att pappa skall åka omkring med en liten fjantig kamera, som han tycker att NX200 är. -Pappa du är proffs, har varit det i hela ditt liv. Varför skall du envisas med att skaffa dig en minikamera nu?
Ja det är klart att det inte ser lika proffsigt ut att komma farande med en liten kamera, men jag vet ju att sedan den dagen jag började jobba som fotograf har det hela tiden varit bilderna som räknas, inte kameran. Det är ju jag som ser, tänker och trycker för att det skall bli en bild. Men samtidigt förstår jag hans frustration över att jag skall axla en liten "minikamera" på de uppdrag jag fortfarande kan välja.
Nu skall jag först försöka få testa en NX200 ett par dagar under olika former innan jag bestämmer mig för gott. Skall kontata Samsungs svenska kontor idag för att höra om den chansen finns. Blir jag tillfreds så blir det affär.

Under de senaste åren har jag ju alltid haft med mig min lilla Panasonic LUMIX DMC-TZ3 med en fantastiskt fin Leica glugg. En 10x zoom med en otrolig skärpa och färgåtergivning. Den har fått plats i min ficka och använts mycket flitigt. Både till en del jobb men mest som en god vän för att föreviga bilderna runt omkirng mina jobb och resor. På familjesemestrarna så har det var den som fått följa med och den har även spelat in många oförglömliga videoklipp under våra resor. Så...det kanske blir den nya DMC-GF3 med utbytbar Leica optik som blir mitt val? Skall även kontakta Panasonic Sverige och kolla om jag får testa en av deras kameror innan jag bestämmer mig fullt ut.
Så inom en snar framtid så övergår den här gubben till mindre, lättare och mer tekniska grejer än de tidigare tunga proffsiga utrustningarna. Kameror och objektiv, som alla de som står i startgroparna för att bli fotografer, trånar efter. Jag behöver inte längre släpa på tunga väskor med gluggar, blixtar och stativ. Nej jag plockar ner min utrustning i en liten väska tillsammans med passet, extra minneskort och batterier, läsglasögonen och min lilla bandspelare. Sedan är pappa B redo för nya fantastiska reportagresor runt om i världen. Hela gubben blir billigare att frakta runt. 10 kilor i kroppsvikt och 10 kilo i utrustning blir ju en hel resväska till slut !
pappa B

Inga kommentarer: