söndag 26 februari 2012

"Passion för mat" en ruggigt bra mässa...

Idag är det sista dagen som Svensson och hans familj kan ta sig ner till Eriksbergshallen och provsmaka allt det goda som utställarna på "Passion för mat" ställer ut. En riktig matfets vill jag lova och jag spenderade en stund där på fredag för att både njuta av goda små matbitar titta på när proffsen trollar fram gudomligheter framför ögonen på publiken.
Han med att testa några goda viner både från Italien, Frankrike, och Spanien också innan jag tog Älvsnabben tillbaka till centrum igen.
Men choklad från Öland tillsammans med Öländska bönchips spetsade med tryffel, är något att stoppa i ansiktet en mysig fredagskväll. Jag undrade om de hade behov av någon provsmakare nere på fabriken , men tyvärr så hade jag tränat bort för mycket av pondusen för att jag skulle platsa som provsmakare.
Himmelska oljor och gudomliga vinegrett
Eleganta viner från hela Europa och övriga världen kunde man få provsmaka om man köpte sig ett glas med vidhängande kuponger ( 5 stycken) för en hundralapp. Lämnade man tillbaka glaset fick man en Selma tillbaka. Jag testade fem olika varianter och startade upp med ett italienskt vitt som jag inte blev så överraskad av. Fast det blir jag sällan av vita viner. Däremot stoppade jag näsan över glaskanten och drog in de ljuvligaste dofterna från en Italiensk röding, Valpolicella, som en stund senare följdes av en tung fransos (se bilden) och avslutades med med en riktig vass Italienare igen. där tog jag två glas  och jag återkommer lite längre fram under mars med min kärleksförklaring till dessa röda droppar i en längre utsvävning. Ett måste för dem som gillar rött fylligt vin och en storslagen konkurrent till de beryktade Amaronne vinerna fast med betydligt bättre prislapp.

Nu blir det hårdkörning igen så ha en fin söndag med massor av god mat, kärlek och ett gott rött vin
pappa B

"På en mätt mage sitter ett glatt ansikte" 


Inga kommentarer: