torsdag 16 februari 2012

Smakfull lunch och skumpa en ärtsoppedag!

"Lille Tom" 
Det här är Tom, en stilig ung man, duktig, snäll och smart. Givetvis har han en utomordentligt vacker och ärtig hustru och två välartade barn, en av var sort.
Han äger och driver en av landets bästa fastighetsmagasin -Lokalguiden- och en gång i tiden när gräset var grönt, svalorna flög högt och jag kom ihåg vem jag var så arbetade jag åt honom. Det var han som ringde idag när jag satt och småfrös om röven ute på isen på Surtesjön. -Hallå gubben, Tom här, jag tänkte få bjuda dig på lunch?

Det tror farfar det, att en grånad pensionär tackar ja till en lunch med en ung viril affärsman i sina bästa år, en polare från den gamla goda tiden. Vi träffades och åt en charmant lunch med ramlösa och gick sedan över till det nya Post Hotel, halvmiljard bygget som dryper av norsk olja och skulle ta oss en kopp kaffe. Smakfullt, direkt när man kommer in så möts man av blixtrande kristall (antagligen äkta från Orrefors, kanske erhålles rabatt av Hr Jansson ) Receptionen gnistrar och de små liven bakom disken likaså. Det tror tusan att man aldrig glömmer den här synen när man står där med bandyportföljen under ena armen och en annans fru under den andra och checkar in i ett av placets dubbelrum. Denna skapelse måst nog ha kostat sina miljoner, kanske 10, vem vet.                                                                                                                                              
Det blev inget kaffe, jag fick två glas prima skumpa istället och vi hade två timmar trevligt snack, gamla minnen från tiden då livet rusade fram i expressfart. Tom skulle köra sina två barn till skridskoträning och jag tog 9:an hem till Angered igen. På plats i den Italienska stålormen så skramlade vi iväg och jag funderade faktiskt en hel del på "Lille Tom". Han är en jäkla duktig ung man, svensk, framåt med glimten i ögat. Han har 15 anställda som snart reser till Las Vegas för att kasta loss efter en period av  hårt arbete. Grabben har skött och spelat sina kort rätt. Hårt arbete, målmedvetenhet och givetvis lite tur ibland har gjort att han lyckats. Jag hoppas att min egen  lille grabb sköter sig, tar vara på sina chanser och förvaltar dem väl i framtiden. Det har fan i mig "Lille Tom" gjort och jag är både glad och stolt att ha honom till min vän.
Tack för lunchen och skumpan Tom den satt som en fläskläpp
pappa B

"Lärdom är nog bra men arbete bättre"

Inga kommentarer: