torsdag 15 mars 2012

Djungelns drottning, jo jag tackar jag...

Tio stycket välpumpade och botoxfyllda unga damer från flera olika storstäder i landet har samlats ihop (hur uttagningen gått till vet jag inte) för att tillsammans göra en lång promenad genom djungeln. Första avsnittet av serien visades i TV5 igår och vad skall man säga. Av de tio var det fyra som tog med sig en plattång! OK det kan vara bra att ha om den är batteridriven för då kan man ju rosta myror i den så blir de lite behagligare att stoppa i munnen. En ung hålligång dam från Gbg., Aliette Corleone (maffia bakgrund) verkar inte helt bortkommen (hon har campat på tomten i Göteborg) och så har vi 17-åriga Juliette Holmqvist från Hisingen, förmodligen äkta blondin. Hon är en av de som köpt med sig en sladdlös plattång! Ja jag säger då detta, vad månne det bliva av dessa små varelser när de blir stora.?

Svindyrt med ekologiska grönsaker....
Här går man glad i hågen in på sin livsmedelsbutik och slås av tanken att man kanske skulle ta och handla lite ekologoska grönsaker denna vackra marsdag. Så fan heller. När man tar en närmare titt på prislappen så försvinner den tanken innan man hinner hämta andan. Ekologiska grönsaker odlas inte för pensionärer eller vanliga arbetare.


Detta är en lyxproduktion tillägnad de rika i samhället. Fredrik & Filippa (eller vad den nya sängkamraten nu heter) de har råd med morötter för 16.95 kilot eller potatis för 14.95 kilot. Det har och inte jag och med handen på hjärtat så tror jag inte att mina morötter för drygt fem riksdaler kilot är sämre eller så mycket bättre än ekologiska för 16.95. Visst, miljön käre gamle Åsa-Nisse, miljön och våra  bönder. Den folkgrupp som Torbjörn Fälldin, redan på sin började utrota för att stora massproducenter skulle få plats dem skall vi också föda nu för tiden. Nej så fan heller, jag gnager i mig de snabbväxande proteinstinna rötterna och kokar supergott potatismos på pluggen för 5,95 sedan kan ni viktigpettrar sitta där med en biodynamisk,t perfekt morot, gödslade med koskit som är kemisk ren och luktar deodorant. Det skiter jag i! Att din ekologiska potatis är över 200% dyrare än min, det struntar jag i också, så de så!
Nu skall jag sätta mig i massagefåtöljen och slappa. Fri från all hets idag!
pappa B

"Där inget finns att äta är alla välkommen"

3 kommentarer:

. sa...

Håller med du igen. Prislappen får en att sätta i halsen och det med råge. Har alltid undrat varför grönsakerna från Felix är bättre än samma grönsaker med Cops märke på påsen. Ja menar...för att tar ett exp..hur kan broccoli i Felixpåsen vara annorlunda mot broccoli i Cops lilla påse.

Grönsaker är väl grönsaker rätt och slätt oavsett vem det kommer ifrån. Samma med morötterna, finns att köpa på Cop en stor påse morötter för endast tio:- dom är inte sämre än de dyra ekologiska, ja ja, det är hur kul som helst det här. Enbart de med tjocka feta plånböcker har råd med detta, undra om de märker någon skillnad på smak?

Nu är snart denna veckan till ända och undan går det också, inte undra på att åren speglar sig i facet med den raktfarten.

Vink

Margareta sa...

Jag hade gärna handlat mer ekologiskt men tyvärr är det precis som du skriver alldeles för dyrt. Jag väljer hellre närproducerat och stödjer min "grannodlare".

pappa B sa...

Vink vink Erika inte syns det några spår av ålderdomen i din fejja!

Margareta,visst tusan skall man gynna sina grannar.En grannodlare kanske kan bli granodlare då julen närmar sig och då får man rabatt på julebusken.