onsdag 12 december 2012

-13 och det sjunker fortfarande...burrrr



Jag förutspådde kallare väder i går eftermiddag när jag såg färgerna på himlapellen. Kallt blev det också och just nu visar termometern -13,5 grader. De som vinterffiskar de jublar, nu tjocknar isarna runt om Göteborg och snart sitter de på sina skryllor. Jag med hoppas jag. I vinter kommer nog träningen att ta mer tid än fisket känns det som. Jag var ganska slö i fjol med för den delen, hade inte riktigt den spirit som krävs för att sätta sig ute på isen.

Det råder bistra hälsotider i världen. Sydafrikas  ex.president Nelson Mandela har riktigt trassel med sina lungor och ligger inlagd. På bilden skrattar han glatt på en stor brodyr som jag plåtade i Johannesburg 2005. Hans porträtt hängde i en vävstuga nere vid hamnen.                                                                                      På Kuba ligger Hugo Chavez under kniven igen och Venuzuelas president verkar inte må speciellt bra. Han opererades för sin cancer i Havanna och tillståndet verkar inte vara speciellt uppåt.                                                                             Hillary Clinton har fått ont i magen och ställer in sina planer på en resa till Marocko. Förmodligen ett bra beslut då den kraftfulla maten i Marocko förmodligen skulle få USA:s utrikesminister på fall....   
Betydligt mysigare är det att fotografera vackra flickor. Detta har varit mitt kall sedan jag lämnade Porjus och otaliga äro de skönheter som figurerat framför min kamera. Kolla bara och visst tusan kan väl en baksida vara väl så vacker att titta på, eller hur?  Maia, den lilla loppan på bilden är idag en gympande hemmafru med barn och gubbe. Fortfarande lika pigg och alert, som när bilden togs. Antagligen har hon skaffat sig nya brallor med kan jag tänka mig...
Stor hatt och ett glas skumpa, stilig ung kvinna fotograferas nere vid en Herrgård här på västkusten. Bilder till hennes portfolio vilket är en modells viktigaste utrustning. I den skall hon placera sina bilder för att eventuella agenturer skall få en snabb uppfattning hur hon kan agera och bli på bild. Den här tjejen var mycket duktig och hur långt hon kom i branschen vet jag inte riktigt då vi tappat kontakten med varandra. Hennes potential var mycket hög, ambitionen fanns och jag hoppas verkligen att hon finns ute i världen någonstans och tjänar fina pengar. Synd vore det annars.                                                                                                                   Nu skall jag masa mig ner på gymmet och köra lite armar/axlar i en timme sedan blir det soffan hemma med lilltrollet som inte är kurant idag. Förkylningen har knockat henne och det är första gången på mycket länge som hon inte reser sig och går till plugget. Sitter ihopkurad under två filtar med droppande näsa och ser på TV. Varmt vaniljete med lite mjölk har pappa serverat.
Ni får ha det så fint och kläd på er ordentligt om ni skall sticka näsan utanför dörren, för tempen sjunker stadigt.
pappa B

                        

Inga kommentarer: