måndag 31 december 2012

Provresultat 9 A och ett E = Slutresultat E?

Den eller de som utverkat det nya betygssystemet A-F lär ha varit aspackade eller nerdrogade till max. Ett dummare system kan man nog inte konstruera. Vad säger ni om detta. Jag genomgår ett prov med 10 frågor och får A på nio av dem men E på ett. Då tilldelas jag slutbetyget E. När året är slut har jag genomgått 10 sådana prov i ett ämne och skall få mitt slutbetyg. Av dessa 10 prov har jag haft nio med A och ett med E. Då blir mitt slutbetyg E! Hur ända in i morgonsolen kan man få detta att stämma? Med ett sådan system är det ju ingen som helst mening med att spetsa sin kompetens då det är E som gäller i slutänden. Förhoppningsvis finns det lärare som har så pass bakom pannbenet att de skiter i vad grunderna säger och ger eleverna det betyg de förtjänar. Tänk er själv att man är en elitgymnast med landslags uppdrag men man klarar inte av simprovet i skolan, då blir man inte godkänd i gymnastik?!!!Detta sitter vi träskallar till föräldrar och låter passera utan att ens släppa en liten fis. Vi svenskar är alla tafatta ja-sägare som niger och bockar och säger ja tack till alla idiotiska förslag, regler och nya lagar som de styrande i landet kommer med. Jag tycker synd om dagens skolelever som måste kämpa i motvind med sämre förutsättningar än de jag hade i början på 50-talet. Idag får de knappt en penna och en hel lärobok utan klotter och solkiga sidor. Fy fan skolstyrelsen och vi föräldrar som sitter framför våra 46" och nickar. Jag går direkt och firar årets sista dag, i skamvrån!

Som äkta "Svenne" måste jag krypa ner och ta ett par timmar solarium under årets mörkaste dagar. Detta för att få i mig lite av det viktiga D3 vitaminet som inte går att intagas via munnen eller andra hål i kroppen. D2 kan jag fylla på med piller, brustabletter eller ordinerad injektion. D3 är det bara solen och UVB-strålarna i ett solarium som kan ge våra kroppar den viktiga vitaminen som saknas hos de flesta av oss.
Nej, nej....tro inte att alla  afrikaner och andra mörkhyade polare slipper undan, tvärtom, de har ännu mindre D3-vitaminer än du och jag och måste med andra ord sola solarium ännu mer. Så de så!

Lågenergilampor, snacka inte skit om dem. Det gjorde jag, när kvinnan klättrade upp på trappstegen för att sätta i en ny lampa i vårat badrum.  -Sån där skit, dyra och bara ett påhitt av miljönissarna sa jag. I smyg så skrev hon på lampan vilket datum det var. Baktanken var givetvis att någon gång i framtiden om nu lampskrället höll, överbevisa mig att jag hade fel i mitt gnällande. Lampan är tillverkad i Polen 11W (motsvarar 40 W) ser ut som en vanlig glödlampa, inte lysrörsmodellen och den är inköpt på IKEA i Bäckebol. När hände nu detta? Jo den 17 juni 2007 och i förrgår så gick den sönder. Alltså den har lyst över min skrumpna lekamen när jag crawlat mina 12 längder i badkaret i mer än 4 och ett halvt år. Så...snacka inte skit om lågprislampor mina vänner.
Så fort Kamprads inredare slår upp portarna efter helgen så står jag där för att inhandla en ny, likadan lampa och jag kommer aldrig mer att snacka emot kvinnan här hemma, då det gäller glödlampor. Snäll som hon är så sa hon inte -Vad var det jag sa, utan hon lade bara sitt vackra huvud på sned och log. Det är retligt nog skall ni veta..Nu är det bara några timmar kvar av 2012 och jag satt uppe ända till 04.22 och skrev 2013 med olika pennor och fyllde på så sätt två hela collegeblock med det nya årtalet bara för att få in snitsen tills i morgon. Kanske vi hörs innan det blir årsbyte, vem vet...
pappa B

"Mödom, ungdom och tid, kommer aldrig igen"

Inga kommentarer: