söndag 31 mars 2013

Multimiljoner på travet men inte till oss...

Dryga 22 millar plockade en ensamvinnare ut när dagens V75 avgjordes uppe i Borlänge. Grattis säger pappa B och förundras över hur en människa kan spela så förbannat konstiga rader på travet. Fast det är ju så man skall göra om man vill plocka hem de stora slantarna..

Jag har ätit min harvregrynsgröt med nyponskal, fått i mig en näringsrik lunch, druckit en latte och promenerat 6 kilometer i ganska skaplígt tempo. Så...för min del kan jag lika gärna gå och lägga mig direkt. Den skit de presenterar på TV, sönderhakackat av larviga reklaminslag kan jag vara utan och jag är nyduscad och mjuk som en bäbbe så jag kan ju inte svida om och ta en runda till ute i skogen- Vore slöseri med varmvattnet.
Ni som joggar och promenerar efter märkta slingor i skog och mark var uppmärksam på de röda prickarna. Jag bestämde mig en dag då jag levde i Jönköping att jag skulle gå den röda rundan, 8 km i skapligt fin terräng. Sagt och gjort jag joggade iväg. Med skelande ögon, för att hålla koll på de röda prickarna skuttade jag fram över stock och sten och allt var fri och fröjd. Men..nu visade det sig att tack vare att all min uppmärksamhet var riktad mot dessa röda prickar, ditmålade på trädstammarna så lade jag inte speciellt märke till naturens beskaffenhet. Inte förrän jag åter sprang förbi samma ställe där jag stannat och pinkat för 40 minuter sen. Då gick det upp för mig att jag var ute på andra varvet. Nu var det ju så att när detta inträffade hade jag en förhållandevis bra kondition så ingen fara förelåg att jag skulle bli sittande på en stubbe resten av mitt liv.

Detta är "Playa de la Mölnesjön" i vårskrud. Betydligt angenämare att passera och beskåda än när den sommartid är fylld av skränande påskkäringar som återvänt från Blåkulla eller varifrån de nu kommer. En vacker lite sjö mitt ibland höghusen. Fisk finns det också i den när inte tjuvfiskare varit där och rensat. Lärje/Rannebergens Sportfiskeklubb gör ett fint arbete med att hålla sjön och stränderna i ordning men detta skiter befolkningen i. Tomburkar, plastförpackningar,plastkassar och annat skit de slängs hit och dit efter stranden och nu han man dessutom pajat en av de bryggor som klubben lagt ut för att både badande och fiskande människor skall kunna ha det lite mysigt.

Den här påskhelgen har varit rätt så färglös. Till och med påskgodiset har varit blekt. det enda som var bra var priset 3:-/hg på ICA med Coop hade bättre variation på sitt men då var det 95 öre dyrare per hg. Skitsamma vi handlade lite här och där och har smaskat i oss det mesta. Kvar finns några små chokladägg i staniolpapper som smält när de stått i solen. För min egen del har det hela gått i ultra rapid, masat sig fram och snart är skiten slut och det blir vanliga vardagar igen. Hoppas för min egen del att alla påskkäringar som dragit söderöver blir kvar där de är och inte kommer tillbaka till Angered. Det finns nog många som gav fan i att dra iväg härifrån i år.
Nu tycker jag att ni skall gå och lägga er. Hångla lite med gubben eller gumman för det var det länge sen ni gjorde, det vet jag för de klagar till mig lite då och då. Ge dem lite kärlek de kan de behöva nu när allvaret snart drar igång igen. slå bort all gammal sås och de där räkorna som du sparade går absolut inte att äta idag, nej inte skinkan heller du ser ju för bövelen att den är grön i kanterna. Panta burkarna och släng glasliken i återvinningen. Snart är det tisdag!
pappa B

Inga kommentarer: