måndag 4 mars 2013

Ny härlig vecka börjar, bara att ge järnet för gubben...

Nu är det slut på vilodagarna och jag måste släpa mig ner till gymmet igen. Men nu kommer jag att knalla ner efter klockan 17.00 för jag har annat att göra under normal dagtid ett par dagar framåt. Ni som liksom jag satt med en kopp kaffe i handen och stakade er fram mellan Sälen och Mora hemma i skinnsoffan ni blir lika imponerad när ni ser den första kvinnan komma hasande fram längs det vita "järnvägsspåren". Ofta ganska långt fram i startfältet och side by side med en hurtig manlig åkare som blir allt mer och mer stum i benen när han försöker hänga med sin kvinnliga medtävlare. Hade ni den minsta aning att den första kvinna som åkte Vasaloppet var gymnastikdirektören Margit Nordin? Detta inträffade den 4 mars 1923! Det tog ända fram till 1979 innan det blev officiellt för damer att starta i loppet, utan att klä ut sig till man. Huruvida damen Nordin åkte i sina vanliga kvinnokläder eller var utklädd, det har jag ingen aning om....

Idag skall jag laga stark och hälsosam mat. Massor av chili i grytan som blir stor och stark och portioneras ut för att kunna ätas mer än en gång. Köttfärs (nöt, gris, häst, åsna, fan vet vad den innehåller och det bryr jag mig inte om heller) så länge jag inte är vegetarian så är det bara att öppna sopnedkastet, tugga och se bra ut. Allt förvandlas ju till skit ändå!

Idag får vi gratta Adrian och Adriana, två namn som kommer från latinet och härstammar från Adrianus som betyder man från Adria. Med andra ord så var det så vår gamla numera avställa, bortforslade och sönder ruttnade husvagn hette -man från Adria- vi kallade den inte så. Den 4 mars 1950 hade Walt Disneys Akungen premiär i USA.
Samma dag fast året var 1943 så flyttade Zarah Leander hem till Sverige igen. Detta efter en längre mer eller mindre känd vistelse i Tyskland. Den bredaxlade och manhaftige sångerskan har aldrig tilltalat mig och gör det inte nu heller. För mig hade hon gärna fått stanna kvar i Tyskland livet ut. Ryktet säger att hon hade kuttrasju med Adolf himself, bara det kan få en att kräkas. Tänk er själva att se den lille skitstöveln betäcka frk Leander, ett stort stycke kvinna omslöt den lille tysken. Det var bara hans snedställda pannlugg och snorbromsaren under näbben, man såg guppande som ett litet flöte mellan Leanderskans behag. Fy fan!

Den 4 mars 1986 anklagades den förre generalsekreteraren i FN, Kurt Waldheim för att ha förträngt sitt nazistiska förfluta. Kan man någonsin förtränga en sådan sak?

Nu kliver jag in på fejjan och hälsar mina kamrater där godmorgon. Detsamma till er och var nu försiktig så ni inte gör frugan eller någon annan kvinna på smällen. Det är högst onödigt i den här bistra världen vi lever i.
Kram på er.
pappa B

"Ett glatt hjärta gör livet lustigt"

Inga kommentarer: