tisdag 5 mars 2013

På torsdag kommer våren, det har man lovat!

Tror ni inte på själva hundan att det var frost på taken och på bord och bänkar utanför fönstret när jag vaknade? Jodå men inte så kallt och nu har väderleksgubbarna lovat, på heder och samvete att våren kommer på torsdag så man kan nog stå ut de två dagar som är kvar.
Skall gå ner och se om det har kommit några kryddväxter så jag kan gräva ner på balkongen i helgen. För kallt? aldrig i livet, växter och blomster skall härdas precis som vi. Ner i myllan med dem bara inget fjantande här om utslagna knoppar och annat skisnack.

Tora och Tove har namnsdag idag Grattis ni dryga 2.100 Toror och dubbelt så många Tover. Det är er dag idag, kom ihåg detta.
Annat att lägga på minnet är den 5 mars 493 för då blev Odovakar, kungen över den Italienska halvön besegrad av östgoternas kung Teoderik!
En annan 5:e mars fast nu flyttar vi fram till 1969 för då kom den legendariska rocktidningen Creem ut med sitt första nummer. Har du ett sådant exemplar i fint skick hemma i bokhyllan så är du en förmögen man eller kvinna.
Den amerikanske komikern John Beluschi tog en överdos och fällde ihop sina vingar den 5 mars 1982 och samma dag fast året därpå klättrade plalstpojken Michael Jackson högst upp på Billboardlistan med sin Billie Jean.

Den 5 mars 2008 utses Helene Biström (känner du inte henne?) dåvarande chefen för Vattenfall Norden till Sveriges mäktigaste affärskvinna av tidningen Veckans Affärer. Den käringen har inte att sin fot hemma i Porjus, platsen där all Vattenfalls ström kommer ifrån. Då är man inte ett dugg mäktig i mina ögon, tvärtom, en liten lus som skrapat på många viktiga ryggar thats it!

Jag funderar starkt på att plocka bort mitt sedan 50 år tillbaka ständiga epitet -Sveriges gladaste man- och i och med detta döpa om bloggen till -Gnällspiken- eller -Surkarten- istället. Jag känner att jag är tvungen att lämna över -Sveriges gladaste man- till någon som är glad istället för att fjanta omkring med den som jag gör. Vi får se om jag kan hitta en lämplig logga och byter nick så småningom. Har i alla fall kastat bort alla min gamla visitkort igår. Väntar med att trycka nya tills jag bestämt mig för rubriken.

Från och med idag skall vi vara snälla mot mördare och våldtäktsmän. Nu skall de få komma ut på nätet. De skall få tillgång till Internet vilket håller deras kontakt utanför lyxhotellen intakta? Heja Sverige, är det inte bättre att släppa hela skiten fritt.Varför bura in dem överhuvudtaget och slösa tid och pengar på rättegångar? Ge dem ett par askar patroner och nya, bättre bössor där även skytteträning ingår, då slösar de inte så mycket ammunition. Skadeskjutningarna blir även lägre, vilket gör att sjukvården sparar pengar.
Nu skall jag gå ut och få lite frisk luft innan jag börjar med min telefonterror. Ha det så bra så länge.
pappa B

Inga kommentarer: