söndag 14 juli 2013

Sovit i egen säng och laddad för nya äventyr


Hemma i Angered igen och nu börjar det jobbiga med hela turen. Alla bilder skall iordningställas, texter skall skrivas och minnet skall backas. Det har varit en helt fantastisk, underbar resa med Inlandsbanan och frågan är om inte detta borde ingå i barnens undervisning i grundskolan. Att få se och uppleva nästan hela vårt vackra land på insidan av Sverige.
Mitt försök till att blogga under resans gång har väl varit si och så då bilderna inte gjort sig rättvisa alla gånger, de har beskurits lite som de vill och faller inte alltid på plats med texten. Snabba texter då mottagningen hoppar och far när man smyger fram i skogen och ju högre upp man kommer ju sämre blir den. iPhone lägger ju också till och drar ifrån lite hur som helst ibland och detta kan ju ge vissa problem. Som när jag skrev "Fågelsjö nästa" och tryckte iväg utan att kolla. "Fågelskrämma nästa" skrev telefonen och visade upp en bild på tågvärdinnan Linda med Brittas bulle i hand. Tack och lov så såg Linda skämtet i det hela och det blev många glada skratt inne i tågen när vi lämnade Fågelsjö.

Nu skall jag återge min resa upp till Porjus i lite mer nyanserad form och lägga in fler och bättre bilder. iPhone 5:an tar bra bilder men programmet som blogger arbetar med, river ner en hel del kvalitet och anpassningen till texten blir inte bra heller. Men jag hade naturligtvis även med mig kameran, fattas bara.

Kommer att lägga ut några dagar av min vistelse både hemma i byn och på de ställen jag stannat till på under resans gång. Text med lite mer information som kanske kan falla i god jord hos dig. Vet ju att några av mina läsare både är globetrotters och glada resenärer/äventyrare. Jag hoppas att ni hänger med, kommenterar och funderar på om det inte vore hög tid att ni själv gjorde samma resa innan sommaren är slut eller tar med Inlandsbanan som alternativ när ni börjar planera inför nästa år..
pappa B

1 kommentar:

Erika sa...

När jag läser Inlandsbanan backar jag ca fyrtio år. Minnet är väl lite vagt från den tiden, fanns Inlandsbanan för över fyrtio år sedan, i så fall har jag åkt den. Inte lätt att minnas från den tiden då det gått så oändligt många år sedan dess. Förr åkte vi runt jag och en kompis uppåt landet, väldigt långt upp. Porjus finns i bakhuvudet, Luleå, Kiruna, Piteå, Polcirkeln, Pite havsbad, Boden (Bränna strand uteservering) ...osv. Det var några ställen jag minns så här rakt av. Det ser ut som du haft en enastående resa, och väldigt många bilder att sortera.