måndag 22 juli 2013

Resan går mot sitt slut...


Östersund nästa och nu börjar jag skymta finalsträckan på min fina resa med Inlandsbanan. Här i metropolen Jämtlands huvudstad skall jag sova två nätter på det mycket fashionabla hotell Clarion Grand. Storsjöodjuren täcker in staden och figurerar i allsköns färger, roligt både för barn och turister men jämten själv han skiter nog i hela utsmyckningen.

En hel dag i Östersund ger utrymme till att träffa en kusin jag inte sett på minst 40 år (bara det en upplevelse värd hela resan) Vi hinner fika och han och hans trevliga hustru verkar må prima.
Jag förundrades över att de flesta kvinnor i stan var i verkligt fint trim men fick förklaringen ganska snabbt då jag såg hur damerna färdades i stan. Kolla här bara.

Vem lägger på hullet när man åker rullskidor till jobbet eller ner till ICA för att handla lite köttfärs till middag? Själv blev jag trött bara av se alla spänstiga fruntimmer swissha förbi både uppför och nerför.
Däremot var det sämre ställt med det manliga könet. Här framgår att den jämtländska mannen tar det lite lugnt vardag som helgdag och är det dessutom strålande sol, vinstilla och lite folk i stan, ja då kan man passa på att slappa lite var som helst. Parkera bara cykeln och ta sig en liten tupplur.


I övrigt så hörde jag den vackra Jämtlandssången, skriven av Wilhelm Petersson Berger vid ett flertal tillfällen under resans gång, men här på Stortorget där presidenten Evert Ljusberg alltid håller tal till sitt folk klockan 00.00 under Storsjöyran, där hade en grupp från något frikyrkosamfund kopplat upp sina högtalare och på mindre än en kvart hade de förstört alla vackra läsarsånger typ "Pärleporten", "Ovan där" och några fler. Mannen som pratade lät väldigt lik Jokkmokks-Jokke och jag tror att de vunnit mer publik om de kört "Gulligullan" och härmat göken istället. Vi som spisade lunch i ett av tälten på torget hade i alla fall riktigt roligt åt det kyrkliga spektaklet. -Vi har bjudit in Jesus till vårt tält i kväll, tag med dig dina sjuka kamrater och kom in till oss. Låt Jesus göra dem friska, mässade Jokkmokks-Jokke kopian och de två damerna på scen hoade halleluja i mikrofonerna. Sicken show!
Personligen tror jag inte att Jesus kom till tältmötet i Östersund, han satt säkert vid någon fjällbäck och metade forell i godan ro.
pappa B

Inga kommentarer: