torsdag 11 juli 2013

Sjöodjurets hemvist...


Under hela resans gång. Ända sedan jag lämnade min vackra kvinna där hemma så har jag varit omringad av vackra damer. Förmodligen är det mitt vita hår, mina utstående öron och doften av bäckolja som drar.
Så var det även här. Söt liten blondin checkade in mig på Clarion Hotell, berättade om allt som pågick och skulle pågå utan att jag behövde fråga. Hela tiden med ett fint leende på läppen. Tack lilla vän du slog just hål på myten om "Surjämten"
Nu går jag ner i baren och klämmer en stor stark.
pappa B

1 kommentar:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Bernt!

Tack för alla dina inlägg om Inlandsbanan. Det har varit mycket trevligt att följa din resa.

Själv åkte jag Inlandsbanan redan 1973 då det ännu var SJ som trafikerade den med små orange rälsbussar. På den tiden fanns ingen utvecklad turism på banan och det var inte lätt att hitta matställen utmed vägen. Men kaffekorgar kunde beställas i Hackås och Strömsund och på några ställen gjorde tåget så långt uppehåll att man hann ut och få en bit på stan.

Riktigt samma pionjäranda som då är det förstås inte nu. Några tågvärdinnor fanns inte ombord men motorvagnsföraren brukade inte ha något mot att man gick ut i förarhytten och pratade en stund och då berättade han också om sevärdheterna utmed banan.

Denna resa gjorde att jag i mitten av 1980-talet fick det trevliga uppdraget att som SJ-anställd ingå i en grupp som skulle försöka utveckla turisttrafiken på Inlandsbanan ihop med Turismutveckling i Östersund.

Vi kom på en del idéer som dagens entreprenörer har utvecklat på ett fantastiskt sätt, men SJ tappade snart intresset för banan. Dock fanns andra tågbolag beredda att ta över varför trafiken rullar än i dag och banan är inte alls nedlagd som de flesta tycks tro.

Det är kanske hybris från min sida men jag känner det som om det är tack vare mig och mina kollegor i nämnda arbetsgrupp som banan lever kvar och inte blev nedlagd. Det var ytterst nära!

Det har tyvärr inte blivit av att jag åkt banan sedan dess men din blogg har lockat mig att nog försöka klämma in en sådan resa nästa sommar.

Sommarhälsningar
Staffan
som i går i alla fall åkte tåg till Grythyttan.