tisdag 26 augusti 2014

Kommer ni ihåg den här vintern?

...det gör inte jag. Vill inte för en endaste sekund komma ihåg detta kalla vita som faller från himlen och nästan aldrig smälter.
OK, jag är uppväxt i betydligt högre snödrivor och på den tiden reagerade man inte ens när man fick en hel skyffel snö innanför skjortan när man hoppade omkring i snöhögarna och slänterna hemma i Porjus.

Nu reagerar man bara snön faller. Det gör den vilken dag som helst där hemma i norr och snart kommer det hit ner till Västkusten med. Då är jag inte här, tack och lov.
Visste du att det var idag för 104 år sedan Moder Teresa föddes. Som nunna i den irländska Lorettoorden var hon verksam vid skolor i Indien från 1929 fram till 1948 Då började hon sin sjukvårdsmission i Calcuttas slumområden. Nobels fredspris fick hon 1979 och hon släppte sin sista fis 1997. En tapper och godhjärtad kvinna som verkligen gjorde skäl för namnet.

En riktig bondtjuv var däremot von Hindenburg som lyckades omringa en rysk armé på över 200.000 man (det är jävligt många gubbar det). Detta gjorde han vid Tannenberg i Östpreussen ( idag heter det stället Polen) den 26 augusti 1914. Tror ingen firar det 100-års jubileumet.

Idag får man poströsta och det skall jag göra. På alla val som finns och ni vet ju redan vart jag lägger min röst. Jag hoppas att du gör det också, rösta alltså.
Nu börjar allvaret och jag lämnar min lilla garderob för större vyer. Skall provtesta att sända något svammel på min lilla webbkanal (radio GRárderob, som ni hittar på min blog) så att jag kan dra iväg lite spanska äventyr när det drar ihop sig där nere i höst.
Ha de som norrmannen sier
pappa B

Inga kommentarer: