måndag 30 juni 2008

Bra jobbat Tullen!

Än finns det lite mänsklighet kvar i det förstenade Sverige. Pensionären, fransmannen Jacques Abdelaziz från Bretagne kom med Danmarksfärjan tillsammans med sina två följeslagare, åsnorna Nounou och Toutoune för att slutföra sin vandring mot landets huvudstad, Stockholm. När långtradarna kört av färjan var det dags för Jacques och hans åsnor att kliva i land. Där, hos tullen tog det stopp. Papperslandet visade sif från sin absolut sämsta sida. 250 euro skulle det kosta den gamle mannen att besikta åsnorna. Pengar som skulle kvadda hans fortsatta färd mot Stockholm- Jag var beredd att vända om för jag måste hinna hem till oktober, sa han till pressen.
Då visade sig den mänskliga sidan hos tullpersonalen. De samlade resolut ihop pengar för veterinärintyget, såg till att åsnorna fick komma till en gräsplätt där även Jacques kunde slå upp sitt tält. Idag fortsätter förmodligen den pigga fransmannen och han två vänner med riktning mot Stockholm. Har inga bilder på Jacues och hans två vänner men ändå klämmer jag in en åsnebild. Den är tagen under min tid som FN-soldat i Gaza, med andra ord från den tiden då vår herre knatade omkring i kortbyxor och baseboll keps.
Heja Tullen, ni får dagens största ros!
pappa B

1 kommentar:

Anonym sa...

Ros från mig också=)
Fin blogg