torsdag 30 oktober 2008

Konsumgänget blev könsumgänget och vi fick på skallen

..hemma i byn hade vi tre livsmedelsbutiker. Stora, med tanke på byns storlek. Det var Jakobssons, Konsum och Strömbergs. Granne med Jakobsson, låg Hjalmar Anderssons diversehandel. Här såldes det mesta och i Hjalmars affär jobbade även hans son Lennart (bra hockeylirare) Catharina hette dottern, men henne fick man aldrig chansen att fånga. Jakobssons affär levererade mat till samerna upp efter Stora Luleälv och på vintern kördes dessa upp på den plogade vägen på isen. Jag jobbade som springschas hos Lasse en vinter och sladdade fram i en röd WV-pickup. När varorna var levererade så hade jag flaket fullt med samekvinnor som skulle ner till byn för att handla själva. Inne i hytten satt den snyggaste och yngsta av damerna, givetvis. Jag kan inte förstå detta. ....den andra livsmedelsbutiken var Konsum (det hette så på den tiden) Där fanns Erik Ahlm (jag var hemligt förälskad i hans dotter Laila) Hans son "Tobban" flyttade till Göteborg och vi andra tyckte att han var en modig en som vågade flytta så långt bort. Jag jobbade som springschas även på Konsum och fick cykla med en packcykel med en stor mjölkkruka på pakethållaren ner till skolan varje morgon. Ett djävulskt jobb i snö och slask. När jag slutade köpte man en packmoppe (djävla konsum) Kanske det var därför som vi (jag säger inga namn) målade prickae över o så att det blev könsumgänget istället, vem vet!
Den tredje mataffären var Strömbergs, som låg närmast Lillselet. Gubben var stark som en oxe och jag såg själv hur han lastade av stora bensinfat genom att ta tag i den lilla kanten på fatet och lyftade ner det som om det var en konservburk. Hans grabb tyckte vi andra var lite knepig då han lekte med dockor och klädde ut sig till kvinna. Inte så knepigt idag, men då. Synd om killen för han var nog en trevlig prick innerst inne.

Porjus blommade på den tiden. Vi hade en stor post, Iders skrädderi, Wolfs frisörsalong och Brynolfs skomakeri. Där fanns Eliassons Herrekipering, Ödqvist kiosk i Lillselet. Träffpunkten mitt i byn, "Pangens" som låg bredvid Jakobssons. Ett Folkets Hus som spelade westernfilmer och så "Gamla skolan" som också spelade wilda western filmer. Två biografer i denna lilla by, det var lyx. Mossbergs café med tant Augusta, samlingsplatsen för oss unga på den tiden. Sen får vi inte glömma övre norrlands största och bästa diversehandel "Fingal Lindbloms" Här kunde man banne mig köpa allt från spik till väldresserade kameler. Det var bara att välja. Hans två tvillingdöttrar tog två av de mer framfusiga grabbarna i byn hand om. Var sonen blev av vet jag inte riktigt. Vi hade Jean Lundqvist taxi. Det var han som visade oss grabbar världen utanför Porjus. En normal taxiresa en lördag gick på en 40-50-mila tur för att få lufta kalsongerna. Det luftades ganska flitigt under en period i mitt liv. Öhmans åkeri höll i det mesta då det gällde lastbilar och baklastare. Lapplandsflyg med legender som Knut Hedström, Olle Ek och några till fraktade fisk från de fiskande samerna i fjällvärlden. Flygflottan, en Norseman, en Junker och tre Seabeee, låg och flöt nere i "hamnen". Senare blev det en helikopter på plats också. En av mina vänner, Conny Eriksson, som skulle bli stridsflygare, gick omkring och strök på maskinerna varje dag. Blev till slut mekaniker hos dem. Drömmen om stridspilot lever säkert kvar hos Conny än idag tror jag. Två bensinstationer fanns det också och vi gnällde som fan när bensinpriset närmade sig en krona litern.
Hur det är går för den lilla byn, inklämd mellan Jokkmokk i söder och Gällivare i norr så kommer den alltid att finnas i mitt hjärta. Trots att jag cyklade därifrån 1960 så är jag fotfarande Porjusbo, och banne mig om jag inte är lite stolt över detta också.
Ericssonchefen K.H Svanberg är Porjusbo han med, men inte en äkta en. Han är som en Rolex, köpt i HongKong, en fejk, en dålig kopia.
Mossning
pappa B

Inga kommentarer: