måndag 27 oktober 2008

Vilken start på höstlovet....

Idag blir det bildlöst, reste ifrån kortläsaren och den aålderdomliga burken saknar all modern utrustning. Jo mina vänner, nu skall ni få höra;
Styrkan vankande plikttroget klockan 05.30 och förberedde sig för några sköna dagar nere på Feriecenter i Visö Bugt i Danmark. Här skulle trollen bada och pappa B ta vackra bilder vid Västerhavet och fiskehamnen i Hanstholm.
"Skogarnas Konung" och jag hade tjatat oss till att ta Belmondo med till Danmark, man åker skönare i den var vår enträgna motivering. Så bestämdes och vi packade in oss i den gröna fransmannen och drog iväg. Det var mörkt naturligtvis och efter påfyllning av gazolin så brummade faminjen iväg ut mot äventyret. Ävetyr, det blev det. Nere i storåskorsningen hade en ventil förmodligen slammar igen och där var en sjö. Detta upptäckte chauffören på tok för sent (pappa B) och vi hamnade mitt ute i drickat. Efter denna fruktansvärda kallsup så tyckte inte den finkänsligt fransmannen att detta var roligt så han totalvägrade att ge ljud ifrån sig. Det gjorde däremot kvinnan som vinkade och vrålade fast en bärgare som redan hade en bil på flaket. Givetvis hänganders ut från fönstret, vattnet gick ända upp till dörrarna. Bärgarkillen kom och pappa B klev ur. Med vatten upp till knäna lyckades vi fasta draget i den ena fälhen och dra bilen genom sjön och fram till bärgningsbilen. Vi fraktades hängandes i de franska framhjulen till P-platsen döär kvinnan hämtade Riskokaren och lastade om vårt bagage. Bärgaren körde till verkstad med fransmannen och jag runsade hem för att byta byxor, skor och strumpor. Sedan full fart ner till nästa färga. Ej ombokningsbar biljett kostade pappa B 1.100 kronor extra (plus bärgningen och reparationen av fransmannen). -För de här pengarna inklusive det vi betalt för dagarna i Danmark hade vi kunnat åkt en vecka till Spanien, sa kvinnan lite försiktigt. -Hade vi dessutom tagit min bil hade allt bärgningsarbete ingått. Vi pratade inte mer om detta.
Vi kom fram till Danmark, bilade till det vackra feriecentret i Vigsø Bugt. Hær skall badas och jag skall fotografera det upprørda Væsterhavet och den vackra fiskehamnen i Hanstholm. Mærker ni att batteriet på den bærbara tog slut. (Skall det djævlas så skall det) Jag fick låna hoitellets dator før att skriva det hør færdigt.

Vi sobadae, åkte rutchkana och sov som stockar. Nu skall jag ut med kameran och ungarna och kvinnan flyter redan omkring i poolerna.
Ha det så længe, vi høres och synes i morgon nær jag kommer hem (om nu færgan går vill sæga)

1 kommentar:

Anonym sa...

Pappa B Har en av Gudarna skänkt förmåga att ta sig ur dom mest kniviga situationer.

Hälsar O