tisdag 30 december 2008

Ringde en gammal god vän....

"Hem till byn" byns centralpunkt Jakobssons Livs. Här fanns även Hjalmar Anderssons afffär där man kunde köpa nästan allt.
Idag har jag pratat med Alf, vår egen "Elvis" på telefon. Man blir glad i hjärtat av sådan här telefonsamtal. Gamla minnen rullas upp och bilderna från tiden då man skuttade runt hemma i byn, nyfiken och sugen på allt som livet bjöd på, blir skarpa igen. Jag vet att det låter lite knepigt, Porjus har egentligen inte gett mig ett skit, men likaväl har den här lilla byn, inklämd mellan Jokkmokk och Gällivare, en framskjuten plats i mitt hjärta. Kan inte förklara varför men det är bara så. Minnet dagen då man första gången fick åka med de stora grabbarna på dans till folkan i Koskuskulle. Tre grabbar i baksätet som delade på en fisljummen renat och två flaskor Guldus (Smedbergs äppeldricka) Lagom förstärkt stapplade man in och trodde att man var övre norrlands inland och fjälltrakters svar på Fred Astair. Svängde runt med någon liten ärta och försökte ta henne på tuttarna i paus vilket ofta resulterade att man ensam, somnade i baksätet på väg hem genom skogen till pappa och mamma igen. Byns mest berömda lirare. "Essy" charmören, som lirar banjo så att klockorna stannade i Peru. Fortfarande still going strong med eget band och ny skivinspelning på gång. En av mina verkliga vänner.
Inte såg man skogen för alla träd heller utan gräset var alltid grönare på andra sidan staketet. Staket ja, kommer ihåg det monsterbygge som Krobbe, Affe, Janne L, jag och några till spikade ihop på ett par avlagda skidor. Alla kröp in och så bar det iväg ner från Krobbes hus och rakt genom staketet och in i husväggen hos Henning "Jämmerligen" Friberg. Premiärtur och final på samma gång. Här sitter man nu och blir lite nostalgisk. Måste förse sjusovande småttingar med sen frukost. Åtevänder i gryningen som Allan Ladd sa i sina vildavästern filmer.
pappa B

6 kommentarer:

Baronessan sa...

Härligt med nostalgi. Hem till byn är en riktig favorit. Koskullskulle brukar jag sjunga om när det är fest. Något om en bulle som fastnade i gomen!
Som en liten Nyårspresent har jag nu lagt upp en länk till dig på min sida. Jag håller tummarna för att antalet går i taket. Gott Nytt!

Anonym sa...

Oj, vad du är bra på att skriva, när du "svamlar"! Jag riktigt såg dig framför mig där uppe i de norrländska skogarna! *fniss*
Anyway, idag slår du rekordet, hoppas jag! Ska ge dig en liten knuff idag igen!:D

Anonym sa...

Hej hopp. Jag gör härmed mitt bästa för att du ska få ditt rekord. Din blogg Är väldigt underhållande och hade det inte varit för pinglan, hade jag inte hittat dej. lycka till med rekordet och lycka till

Anonym sa...

O här är jag, jag vill ju också att du skall få ditt rekord och det vill ju Jessica och Pia m fl.. Gott Nytt även om jag lovar att titta in i morgon, och i över morgon d v s om AL.. vill och vädret tillåter som vi brukar säga i Angered

Anonym sa...

Du ska skriva om Doris Lessing; då får du besökare.

När Doris Lessing fick nobelpriset och jag slog på min dator och min räknare så höll jag på att trilla baklänges.

Räknestapeln pekade högt mot skyn, jag råkade ha en gammal artikel inlagd som handlade om Doris Lessing.

Jag noterar med behärskad surhet att jag minsann har lagt in en länk till dej i min bloggroll för evigheter sedan; men med lika behärskad surhet konstaterar jag att jag minsann inte finns i din.

En fin betraktelse från Porjus; du verkar ibland nästan vara mer norrbottning än mej; fast du bor i Göteborg och jag bor i Luleå.

Funderar på om jag måste börja röra mej neråt i Sverige snart; för att inte förtvina här.

Apropå natur och Norrbotten;
Se till att sätta upp en minneslapp på ditt kylskap så du kommer ihåg att du på torsdag 1 januari ska ta och titta på filmen
"Till minne av Rapa".
Det är en berättelse om björnen Rapa som framlevt sina dagar i nationalparken Sarek och världsarvsområdet Laponia.

Den går klockan 00.35.

Missa inte den.

Du kommer att känna dej som hemma igen.

Anonym sa...

Hej hur går det med rekordet =) Lycka till!