onsdag 8 april 2009

Tobo Glasblåseri värt ett besök


När en annan var rask i både ben och ....så fanns det ett skidmärke som hette Tobo. En mycket bra skida. Jag tävlade faktiskt något år på det märket. En träskida. Nu vet jag ju inte om skidorna tillverkades i den lilla byn Tobo, men jag kan förmoda det. Sedan visade det sig att min elaka mormors syster tydligen gifte sig med en man från Tobo (han kallades så också, förmodligen därför att han kom därifrån) När jag tänker efter så kanske de inte var gifta, de hade nog bara ihop det som man sa på den tiden. Han var bagare, tror jag. Idag ligger den lilla byn mer eller mindre i träda, som de flesta små byarna gör. Fast inte riktig, det rör sig lite till vänster och det ryker ur skorstenen på ett rött hus vid skogskanten. Det är här som glasblåsarparet Ulrika Rundlöf och Anders Melhus etablerat sin lilla glashytta och kommer att förse folk med vackra och unika glasarbeten.

Orten har sen tidigare haft äran av att det kända konstnärsparet "Triller" tillverkade stengods mellan åren 1935 och 1972. I dag tillför Tobo Glasblåseri åter igen denna typ av konstnärligt skapande till bygden.
I en mycket vacker miljö, nära storskogen ligger glashyttan. För besökande är detta ett utflyktsmål med glasblåsning som attraktion. Här inne i hyttan får man uppleva glasblåsningen på mycket nära håll. -Vi tillverkar konst och bruksglas enligt gamla hantverkstekniker, manuellt formas glaset från den varma flytande massan till föremål som vi genom vårt utryck önskar att beröra människor med, säger Ulrika och Anders.

När sommaren och alla besökare kommer skall det finnas ett nyöppnat café där man kan slå sig ner över en kopp kaffe, en god kaka eller varför inte en smörgås. Tag en tur till Tobo, besök Tobo Glasblåseri och köp med dig en vacker unik present. Till svärmor? -Näää till dig själv så klart. Men OK, när du ändå kommit hit och sett alla vackra saker så kan du ju ändå ta med dig något vacker till dina vänner och bekanta på samma gång.
pappa B

OBS: Detta är faktiskt ett tävlingsbidrag och vill du vara med så klicka här!

9 kommentarer:

Skatan sa...

Nu vet jag bestämt att det blir en sväng till Uppland och Tobo i sommar. Kram!

whatthefuckdotcom sa...

Tjolahopp :) Jodå dina kommentarer kom fram, jag har granskningen på så att jag inte ska missa några kommentarer så det tar lite tid innan dom syns :)

Hoppas du får en fin varm vårdag och välkommen till tävlingen :)

GANSKA LAGOM sa...

Önskar dig en riktigt glad o trevlig påskhelg!
Pappsen är i Spanien och njuter i fulla drag han. Förmodligen lika svart som en bränd pepparkaka vid det här laget! =D

Ha det fint!
kram Marie

IronGirl sa...

Hej, snart dags att ta tag i jobbet idag igen. Det är riktigt segt nu. Jag vet inte om du har mailat, får kika på det ikväll. Skickar bara ett litet mess här, för att jag har tråkigt såklart ;)

Hörs!

Sonja sa...

Hej o hå o tack för dina rader inne hos mig på min 'bildblogg':) Tack även för att du verkligen förstått min poäng med just min bildblogg... inga proffsfoton, inga specialtagningar, bara på amatörnivå, just att fånga dom absolut vardagliga stunderna om det så råkar vara en kryddburk eller nån' av husdjuren... det är ju inte alltid vardagen har massvis att visa:)
Självklart gillar jag att fotografera o jag vill lära mig mer hela tiden o experimenterar gärna, men framförallt ska det vara roligt o ett framtida minne:)
Vad kul att du såg nån' slags potential i det jag gör - välkommen åter;)
Här inne hos dig var det minsann trevligt, så jag lär återkomma iaf:)

Ha en fortsatt bra vecka!
/Sonja

lovefriidrott sa...

Hej du glade,
hoppas allt är bra med dig:)
Kikar bara in för att önska dig o din familj en fin påsk.
Många kramar Fr Luletösen Sari

Pappa B sa...

Hej alla mina vänner. HAr nu återvänt efter en tuff och rolig dag i Trollhättan. Kommer tillbaka sedan jag fått lite i näbben
kram

whatthefuckdotcom sa...

Jupp alla länkar fungerar utmärkt :)

Ha en fin dag vännen :)

anemonen sa...

Får man gratulera till kycklingen. Grattis