måndag 15 juni 2009

Ibland längtar jag till Tunisien..

...jag har varit i Tunisen mer än 10 gånger. Längst uppe i norr och längst ute i öknen i söder. Överallt har jag blivit mycket fint mottagen. Vänliga och mycket serviceinriktade människor har jag träffat. Ätit en del fantastiska rätter, men även hamnat på någon avkrok med mindre bra förutsättningar för att hamna i matbibeln. Nåväl, detta kan ju även drabba en här i Göteborg så det är smällar man får räkna med.
Flera av mina bekanta gnäller över Tunisien, över maten, folket, smuts och den heta solen. Det förstår jag inte. OK, folket i Tunisen har det inte lika väl förspännt som oss gnällspikar i Sverige, inte på långt när samma höga standard, varken hemma eller i det offentliga livet, det kan jag hålla med om. Men...har ni sett hur det ser ut mellan husen där ni själva bor? Är det så föbannat rent och snyggt där. Att man klagar på folkets beteende fattar jag inte heller. Stanna inne på hotellet och flyt i poolen om du inte kan acceptera försäljarna i medinan eller souken. Det är deras sätt att göra affärer och passar det inte Hr och fr Svensson så skit i att gå dit. -Det vimmlar av tjuvar i det här landet sa en äldre gentleman till mig. Jasså, svarade jag det gör det i Göteborg också. Nää, sa han. Jodå, jag blev av med min ena Nikon D200 under tiden jag filmade nere i Nordstan för ett drygt år sedan! Då gick han. Jag älskar att pruta med gubbarna och vi dricker kaffe, viftar med armarna och skriker åt varandra så turistern som passerar tror att det skall bli slagsmäl vilken sekund som helst. Det finns inte mamma Scans köttbullar. Inte Arlas mjölk heller men sen då? Och varför i herrans namn gnäller man över värmen? Man betalar för att komma bort från regn och rusk i Falkenberg och så gnäller man över att det är för varmt. -Man kan ju inte ligga nere på stranden för då brinner man upp, sa en kärring till mig när jag var där senast. Hon började gnälla redan på planet ner. Allt var fel, kaffet för starkt och kycklingen kall. Hon var brun som en pepparkaka och lika skrynklig, över hela kroppen, hon såg ut som en 1/4-tums bult från Svenska Bult AB. Men varför åker du då hit, sa jag. stanna hem och gnäll istället för att gå omkring här bland oss och beklaga dig. Eller håll dig uppe på rummet så vi slipper både se dig och höra på din jämmerlåt. Kärringen dröp av och vi såg inte henne mer än enstaka gånger vid frukosten och på planet hem. Övriga damer log med hela sina små söta ansikten och klappade mig på axeln. Gubbarna bjöd på öl. Jag vet att jag är en gentleman, håller upp dörrar och sånt....
pappa B
Skicka en kommentar