måndag 15 juni 2009

Ibland längtar jag till Tunisien..

...jag har varit i Tunisen mer än 10 gånger. Längst uppe i norr och längst ute i öknen i söder. Överallt har jag blivit mycket fint mottagen. Vänliga och mycket serviceinriktade människor har jag träffat. Ätit en del fantastiska rätter, men även hamnat på någon avkrok med mindre bra förutsättningar för att hamna i matbibeln. Nåväl, detta kan ju även drabba en här i Göteborg så det är smällar man får räkna med.
Flera av mina bekanta gnäller över Tunisien, över maten, folket, smuts och den heta solen. Det förstår jag inte. OK, folket i Tunisen har det inte lika väl förspännt som oss gnällspikar i Sverige, inte på långt när samma höga standard, varken hemma eller i det offentliga livet, det kan jag hålla med om. Men...har ni sett hur det ser ut mellan husen där ni själva bor? Är det så föbannat rent och snyggt där. Att man klagar på folkets beteende fattar jag inte heller. Stanna inne på hotellet och flyt i poolen om du inte kan acceptera försäljarna i medinan eller souken. Det är deras sätt att göra affärer och passar det inte Hr och fr Svensson så skit i att gå dit. -Det vimmlar av tjuvar i det här landet sa en äldre gentleman till mig. Jasså, svarade jag det gör det i Göteborg också. Nää, sa han. Jodå, jag blev av med min ena Nikon D200 under tiden jag filmade nere i Nordstan för ett drygt år sedan! Då gick han. Jag älskar att pruta med gubbarna och vi dricker kaffe, viftar med armarna och skriker åt varandra så turistern som passerar tror att det skall bli slagsmäl vilken sekund som helst. Det finns inte mamma Scans köttbullar. Inte Arlas mjölk heller men sen då? Och varför i herrans namn gnäller man över värmen? Man betalar för att komma bort från regn och rusk i Falkenberg och så gnäller man över att det är för varmt. -Man kan ju inte ligga nere på stranden för då brinner man upp, sa en kärring till mig när jag var där senast. Hon började gnälla redan på planet ner. Allt var fel, kaffet för starkt och kycklingen kall. Hon var brun som en pepparkaka och lika skrynklig, över hela kroppen, hon såg ut som en 1/4-tums bult från Svenska Bult AB. Men varför åker du då hit, sa jag. stanna hem och gnäll istället för att gå omkring här bland oss och beklaga dig. Eller håll dig uppe på rummet så vi slipper både se dig och höra på din jämmerlåt. Kärringen dröp av och vi såg inte henne mer än enstaka gånger vid frukosten och på planet hem. Övriga damer log med hela sina små söta ansikten och klappade mig på axeln. Gubbarna bjöd på öl. Jag vet att jag är en gentleman, håller upp dörrar och sånt....
pappa B

12 kommentarer:

IronGirl sa...

Det är inte bra att vara ärlig, det vet du väl?

Fast och andra sidan får man skit kastad på sig oavsett om man är ärlig eller oärlig. Är väl bara vänja sig.

Men jag håller med dig.. Jag åker inte till utlandet för jag har inte råd. Annars hade jag mer än gärna öppnat hela min famn för värmen. Dock är jag inte en dam som ligger på stranden eller vid polen och gottar sig hela dagen. Någonstans åker man väl utomlands för att se landet eller har jag fel? Jag ser mig gärna omkring och tar en kall öl någonstans i skuggan.

Baronessan sa...

Underbart inlägg. Det är alldeles för vanligt att svenskar gnäller på sina resor. Gnälls det inte på att det var för varmt så var det för molnigt. Helst ska maten vara som på en femstjärnig krog hemma och kaffet ska vi inte tala om. Jag är inte sån - jag gillar läget där jag är! Vad vinner man på att klaga förresten?
Härligt att du plattade till kärringen. Själv skulle jag gärna sitta och prata med den inhemska befolkningen och vifta med armarna, men så långt sträcker sig inte mina sociala kunskaper. Jag är alldeles för feg.

lurigopalia sa...

Bra inlägg. Det är ju faktiskt synd om dem som tror bara svenskt duger. Tänk vad de går miste om mycket. Och den där surkärringen skulle stanna hemma. Men det är väll typen som gör livet surt för alla, Hon gnäller säkert lika mycket hemma med.Det är typen som får nedåtrynkor i hela ansiktet för de surar jämt. Ser trevligare ut med skrattrynkor..Det kommer nog både du och jag att få.(finns redan någon om jag ska vara ärlig)

Pappa B sa...

Skrattrynkor äve väldigt vackra mina damer
Surrynkoade gubbar och kärringar ser för bedrövliga ut. *Även i motljus.
Tror inte att den här kärringen som jag nämnde har speciellt trevlig hemma i Karlskrona (hon kom därifrån) heller. Och absolut inga vänner. Vem har tid och lust att sitta och lyssna på en som låter som en osmord ladugårdsdörr..?

Järnflickan sa...

Hon kanske hade en jävligt dålig dag? Det är faktiskt mänskligt och jag har det, flera gånger om året faktiskt.

Hon kanske faktiskt tyckte kaffet var för starkt för hennes smak? Vill hon klaga låt henne klaga, kunden har väl alltid rätt är det inte så? Är det inte du som säger man ska vara ärlig? Sen när man kanske just ÄR ärlig då blir man kallad "gnällkärring" ......

Skatan sa...

Jag är ingen gnällspik... men... Tunisien blev inget bra semesterminne för mig och min familj... då.. för många många år sedan...
När vi kom dit var inte hotellrummet städat...skal efter nötter och använda sprutor låg under sängen... Nå... det gick ju att åtgärda... Vi gick ner på stranden och tog en promenad medan vi väntade, mötte en kille som sålde cocacola...Vi var törstiga efter en lång resa så... Mannen började bläddra bland sina sedlar och tittade närsynt för att hitta "rätt" valör och cocacola-försäljaren "hjälpte till" handgripligen. Efteråt förstod vi att vi blivit "snodda" på pengar...
När vi inte köpte varor som bjöds ut där i Medinan fick man "djävla smålänning" hojtat efter sig...eller ännu värre tillmälen... Bussen ner till södra delen...genom det fantastiska ökenlandskapet... gick sönder... Reseledaren hade inte med salttabletter...deeet var inte Tunisiens fel ... nej verkligen inte...Men... Summan av denna kardemumma... blev...

Aldrig mer Tunisien...

Det blir ju alltid hårddraget när man inte upplever det bra... ungarna var ganska små... och ja... det finns ju hur många andra resmål som helst. Visst förstår jag att andra har härliga semesterminnen från Tunisien, en del golfare har jag snackat med som är lyriska... men jag anser mig inte vara en gnällspik... för att jag i det här fallet "gnällde"... Kramar!

pappa B sa...

Skatan lilla, du gnäller väl aldrig?

järntjejen...du är ju redan en liten gnällkärring, så dig är inget att göra åt *s*.

IronGirl sa...

Ja du gubben lilla, jag kan ju försvinna långt långt bort och aldrig mer någonsin "gnälla" som du själv uttrycker det.

Så slipper du ju lilla mig. Det låter ju mer än kanon.

Britt sa...

Jag älskar Tunisien! Jag ar bara varit där 1 gång för över 20 år sedan. En charter till Sousse på 3 veckor och det var helt underbart! Varmt, maten god, spännande att gå i medinan och titta i butikerna, människorna var trevliga, varma och glada. Det muslimska samhället var nytt och spännande, annorlunda och mystiskt. Arabiska mörka nätter! Jag jobbar med en tunisisk kvinna nu och det är så härligt att höra henne berätta om sitt hemland. Jag åker gärna dit fler gånger!

pappa B sa...

Heja norrland!

Tant Greta sa...

Retsticka där! Jag vill också ha en maffig burgare. Dagens gröna röra var god men den går inte upp mot en riktig biff. Det där med gnäll om värmen, sitter i huvudet än själva kroppen. Antingen bestämmer man sig för att gilla läget och då blir det mindre varmt eller så känner man efter riktigt hur svetten rinner och fötterna kokar. En gång, när jag satt på ett litet kontor i 40 gradig värme, och svetten rann längs med vaderna det droppade från håret ner på halsen och fingrarna slant över tangentbordet då tänkte jag "nu ser jag ut som en riktigt "rock kung" i full swing.

helena sa...

Det skulle vara finfint att åka en sväng till Tunisien.
Har inte varit där på massor med år nu.

Ligga vid en pool, njuta värme, promenera i medinan, höra böneutropen från minareterna...


Det är grejor det.