tisdag 16 juni 2009

Lövad stång och handklaver, nu är det snart Midsommar!

Under midsommarhelgen, förutsatt att det inte regnar som det brukar under de flesta midsommarhelger så är det dags att häva ner den allt mer avsmalnande kroppen i havets kalla vågor. Jag köpte en uppblåsbar plastbåts-stol-modell-fåtölj med hål för ölburken förra sommaren. I den satt jag ofta och skvalpade omkring med en burk i hålet. Paddlade med händerna och treides förträffligt. Tills "Prinsessan" som älskar att vara mer under än över vattenytan kom på att hon kunde simma under fåtöljen och dyka upp i hålet som blir mellan själva sittsen och platsen för fötterna. Plupp! så dyker hon upp som en liten säl och gapskrattar när jag vinglar till och hamnar i drickat.
Ni skall veta att det är banne mig inte lätt att komma upp i fåtöljen när vattnet når en upp till magen. Mot slutet av badsäsongen var jag rätt skicklig men jag har redan förmanat henne att sluta upp med sältrixen detta år. Om inte tar jag bilen, plastfåtöljen och åker till en annan badplats utan ungar som bråkar med sina pappor. Hon har lovat, det lilla livet men jag ger mig tusan på att hon kryssade fingrarna bakom sin rygg när hon gjorde det.

Kvinnan käkar sill...
detta råa elände som inte ens kommer i närheten av fiskpinnar är det bara kvinnan som stoppar i sig. Slutpussat ett par timmar framåt! Vi käkar färsk potatis, skinka, gräslök och sås. Öl och snaps åker ner i strupen på pappa B och livet leker för stunden. Något år har vi haft planer på att åka någon annan stans för att fira Midsommar. Till Astrid Lindgrens värld till exempel. Här på bilden sitter de små apungarna på trappan till, jag tror det var Madickens hus. I slutänden har det alltid blivit villavagnen och havet som vunnit. Så även i år. Vad skall du hitta på då?
pappa B
Skicka en kommentar