tisdag 21 juli 2009

Detta är länken ni skall klicka på och rösta. Tack!

http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823&image_id=5178 Har nämligen lagt ut en bild på "Skogarnas Konung" med sin första gädda och är med i Svenska Spels fototävling.
Nordkap en plats som alla borde besöka! Förra gången vi var här uppe, var för 17 år sedan. Då låg dimman så tät att vi knappt såg varandra. Midnattsolen orkade inte skina igenom grädden och vi for slokörade hem igen alla de hundratals mil vi knegat oss upp på toppen i vår då fyrkantiga Nissar Prarie med hund och skaplig packning. Men....den här resan skulle bli annorlunda. Efter kort sömn i vår lilla stuga så valde vi att ta en tur ner till Honningsvåg för att se hur den lilla byen fungerade. Vi skulle passa på att proviantera på REMA 1000 som vi tyckte fungerade bra och hade det vi behövde. Här klättrar husen upp efter fjällbnranten och det råder full fart på huvudgatan. Mesta delen av folket är givetvis turister från hela världen. Inte många svenskar träffade vi på men otaliga mängder av tyskar, holländare, danskar och australienare.
Vad monumentet representerar fick vi aldrig klart för oss men det stod där i centrum och blänkte i sommarsolen. Sköt några bilder både till familjehistorien och till mitt bildarkiv (kan vara bra att ha) och sedan återvände vi hem till vår lilla stuga igen. "Skogarnas Konung" och jag hade planerat att blöta lite krok före middagen. Gjorde iordning våra fiskegrejer och gav oss iväg ner till fjorden som dessvärre just hamnat i ebb så vattennivån var inte den bästa. Men...skam den som ger sig. Kollade vid några Robuar som verkade folktomma och klev ut på en av deras bryggor för att överhuvudtaget komma i närheten av vatten. "Skogarnas Konung" hade en fin fisk simmandes efter sitt drag redan vid första kastet, men den var kräsen och försvann ner i djupet. Själv fick jag hugg direkt och plockade upp en liten sej, som kämpade väl. Några kast och dragbyte och sen small det igen. Spöet gick i en båge ner mot vattnet och "Skogarnas Konung" höll andan. -Pappa spöt går av ropade han förfärat. -Nej då bara lugn, svarade jag och såg fisken, en fin torsk som kämpade som bara den. Nu är det så att torsken har lika dålig kondition som pappa B så den gav snart upp och jag kunde bogsera in den ovanpå den matta av tång som lågvattnet hade lagt ut. "Skogarnas Konung" höll i spöet medan jag sprang ner och runt bryggan för att kroka loss fisken. Snabbt som en vessla plockade den lille rackaren upp kameran och ropade på mig. Pang! Där satt bildbeviset.
Snyggt jobbat min son. Runt 2 kilo inklusive det stora huvudet så blev det en fin middag när vi återvände till stugan. Den lilla sejen kastade vi ut till måsarna som satt bakom vår rygg och bara väntade. Slurp! Sejen var ett minne blott.
Vi packade ihop lite kamerautrustning, kaffepulver och en thermos med varmt vatten. Två petflaskor mod. mindre med saft till trollen. Sen gav vi oss iväg från den lilla gröna och mysiga stugan på Skipsfjords Camping. Ni ser den på bilden, märkt med en röd prick.
-Oh my God!! "Prinsessan" tjuter av glädje när renhjorden passerar framför Passaten på väg upp mot klippan. Slänger mig ut genom sidorutan och skjuter några skott. Vilket fint minne för den lilla busen. Bilden skall hon hänga upp på väggen när jag hunnit skriva ut den. Vädret var ännu bättre den här dagen och mer turister vallfärdade upp för att få se ett makalöst scenario förevigat framför sina ögon. Det gällde även truppen från Angered. Det var fortfarande tidigt när vi körde igenom porten och parkerade mellan några danska minibussar. Passade på att fånga in en liten italienare som förevigade oss vid den majestätiska jordgloben högst upp på klippan. Vi hade beviset fixat. Sedan tog vi en vända och inhandlade lite souvenirer inne i shopen och dukade upp det medhavda fikat.
Att spendera några timmar uppe på klippan är ingen konst. Kvinnan och "Prinsessan" gick och såg på det bildspel som visas inne i biosalongen och "Skogarnas Konung" och jag gick och såg över vårt stenröse. Till slut dök solen upp och gjorde sig beredd att smyga sig ner mot horisonten. En andaktsfull tystnad kunde förnimmas och ännu vackrare än gårdagens skådespel blev det den här natten.
Vi sa farväl till klippan och gav oss iväg ner för berget, lyckliga (kvinnans leende satt kvar i två dagar) och kröp ner i våra sovsäckar. I morgon skulle hemresan påbörjas och klättrtringen ner mot Göteborg var ett faktum. Naturligtvis blev det "tummen upp" för dagarna uppe på Nordkap och Mageröya. Stugan, liten men fin, trevlig personal på campingen, färsk torsk till middag, ja vad mer kan man begära. Dessutom sköter sig trollen nästan exemplariskt och bara detta gör ju semesterna extra trevlig.
pappa B

8 kommentarer:

Storarvid sa...

Hejsan!
Tittar förbi en sväng. Gissa vem sm var i Göteborg i helgen. Det var Gotia cup dags.
Ser att det är storfiskare som bloggtema idag. Joo ni får även min röst.
Otroligt vackra bilder, vilken upplevelse. TAck för att vi får ta del av detta.
(PS mitt verifierings ord passar bra till detta "DALABRUS)

pappa B sa...

Mats-Åke din spjuver. Kul att du gillar inläggen. Dags för en pilsner bland brudarna snart?
Dina bilder på mobben gick inte av för hackor de heller. Blev det något i stekpannan?

Unknown sa...

Morrn.

Jag tror du har skrivit fel,
skulle vart Honningsvåg.

Så stavar dom här i Norge....

Ha de bra.
Hasse A

ps. fina bilder som du visar.

pappa B sa...

TAck skall du ha Hasse. Du har så rätt så. Kommer att korra detta direkt

Skatan sa...

Välkommnen tillbaka till 3G-land. Nu kan du lägga ut alla dina fina bilder. Och nuu skall Skatan in och rösta på storfiskarn. Kram!

woopsidaisy sa...

nu har jag röstat på fiskekungen din

Unknown sa...

Tjenare Besse ! Vilken resa även för en Porjusbo som du, du har ju upplevt mycket av detta redan fast för 30 år sedan. Jag har ju halkat in på slutet, de skulle varit stolta:SkomakarBrynolf, Blenda Mossberg, Yngve Walter, Stina på Konsum(min Mor), Lasse Jakob, TaxiJean, LångJohan på Hotell Fjället, Nisse Hagström,Tollie(PostLottas son), Melker Larsson, Kalle Sundström, FinnArne och även PorjusElvis, tom Porjusgubben. Järnberg

pappa B sa...

Lill Järnberg, du har banne mig koll på de flesta personligheterna i vår kära gamla by, fast jag som ålderstigen mal, har några till. Kom du ihåg Kalle-Jokkmokk, han som var snabbare än en räknemaskis i huvudet? Eller Kalle-Kula som lyftade ett bord med tädnerna samtisigt som han höll två stora resväskor med tegelstenar i, rakt ut i sidan?, Västerås-Lasse, en av järnvägsrallarna, Sigfrid Forslund, Purkans pappa som gick byn runt med sin Collie (King tror jag att hunden hette)Skruvmunstycket, en go gubbe som var 100 år när jag var lillgrabb.
Kul att du finns min vän