måndag 7 september 2009

Dags att kliva ut på banan igen..

Ja, jag vet. Skäll inte på mig. Jag har varit lat och haft en massa annat att skylla på. Men nu är jag på G igen.Här ser ni tre tuffa grabbar! Bosse, Göte och Stig. Den här trion tillhör järngänget i Rannebergens Sportfiske Klubb. Här i full färd med att göra reklam för klubben via den årliga Sportfiskedagen på Sjölyckan här i Göteborg. Givetvis har både "Skogarnas Konung" och pappa B blivit medlemmar i denna schangtila församling. Ett gäng med riktigt "goa" gubbar och gummor. Dessutom med en egen sjö där det numera inte finns någon karp som tjuvfiskarna kan plocka upp. Däremot kommer det att hårdbevakas för att få fast skitstövlarna som förstör både för sjön och de som gillar att fiska på ett seriöst vis. Vad skulle hända om något plötsligt satte potatis mitt på stadens fotbollsplaner eller planterade en granhäck framför målet? Ja det skulle bli betydligt svårare att göra mål och anfallet skulle förmodligen avstanna redan vid de första potatisfårorn. Men vilken djävla liv det skulle bli, vilket pådrag i press och Lokal-TV. Men att ett gäng entusiaster som försöker bevara en liten fin sjö och ge unga pojkar och flickor möjligheten att fiska lite, ja det är väl inte så mycket värt, eller?
Numera vet jag vad som händer och tjuvfiskare utan fiskekort hoppas jag tar simlektioner i Rannebergsbadet innan de går ner till sjön. Eller är det egentligen nödvändigt, kanske det vore bättre att de lärde sig läsa det som står på skyltarna.

Nåväl, nog om detta. Idag satte "Skogarnas Konung" pers då det gäller regnbåge. Firren vägde 5 hg och lyckan var fullständig. Men med en slarvig pappa (fotograf till trots) så kollade gubben inte upp batteriet i den lilla kameran så när det var dags att föreviga fångsten så blev det bara att ta fram telefonen. Här är både fisk och fiskare och gissa om han var stolt när han slängde upp fiskarna (jag fick också plocka upp en) på diskbänken här hemma. -Kolla, snyggt eller hur mamma?
Han funderade länge om han skulle klassa dagens fångst som PB. -Den är ju inte fångad i ett vilt vatten utan i en damm? -Notera du det här i våran fiskedagbok, du fick den, på dina egna grejer, svarade jag och han log med hela ansiktet. Det blev fyra fina filéer till middag. Rakt av med potatis, citron och majonäs. Helt superbt och "Skogarnas Konung" fick som det sig bör, den största biten. Det som tidigare satt hårt åt i det lilla fiskehjärtat, det sitter nu bergfast och han tycker att alla i klubben är så snälla. -De bryr sig om mig också, säger han och det blev inte många minuter på kudden i kväll, innan han somnade.
"Prinsessan" petade lite förskräckt på de döda fiskarna -Bläää, vad äckligt sa hon och svansade in med sin kompis på sitt rum för att måla om sig. (Detta sker ett par gånger om dagen nu för tiden)
Vi höres vad det lider...
pappa B

3 kommentarer:

Baronessan sa...

Välkommen tillbaka! Vilken liten fiskarhjälte. Jag kan tänkta mig att dom var goda.Vill jag ha fisk får jag gå till affären.

Storarvid sa...

Tjena joo det där med tjyvfiske är ett gissel
Vi har en ädelfisksjö som fiskeföreningen arrenderar av oss och de har ett helsike med tjyvfisket. Det kostde på rotenolbehandling av sjön och planterade sedan in. Det tog inte lång tid förrän de första uta fiskekort åkte dit så de small. Tror du de slutade? näärå' På't igen bara. Det fanns till och med de som åkte dit tre fyra gånger på raken....

pappa B sa...

Skit är det och det vore nog det bästa att göra som man gjorde förr. TA all utrustning och spöa tskiten av de som fiskar, ev. släng dem i sjön. KAn de inte simma är detta en mycket fin anledning att snabbt lära sig detta.