tisdag 17 november 2009

Scandic bäst på ekologiskt fika?

Den 20:e oktober deltog över 130 000 svenskar i Nordic Fairtrade Challenge, arrangerad av organisationen Rättvisemärkt. Hotellkedjan Scandic deltog och serverade under en dag 28 000 koppar Rättvisemärkt kaffe till gäster och medarbetare, vilket gjorde dem till vinnare av den stora fika-utmaningen!
- Jag gissade att cirka 10 000 av våra gäster och medarbetare skulle delta, men det slutade med att 18 801 kaffedrickare tillsammans drack över 28 000 koppar kaffe den dagen. Ett fantastiskt engagemang som gör mig stolt, säger Inger Mattsson, hållbarhetsansvarig på Scandic.

Det är inte enbart vid tävlingar som kaffet är Rättvisemärkt på Scandic, utan det gäller alla kaffesorter, alla dagar, året om. År 2006 bytte Scandic i Sverige allt kaffe till Rättvisemärkt, för att ytterligare förstärka sitt arbete för en mer hållbar värld. Sedan dess har man serverat närmare 30 miljoner koppar kaffe.
- Vi är glada för Scandics engagemang, och vi hoppas att fler får upp ögonen för Rättvisemärkt-produkter. Varje inköp av Rättvisemärkta produkter bidrar till att odlare och anställda i utvecklingsländer kan förbättra sina levnadsvillkor, säger Helena Markstedt, Rättvisemärkts generalsekreterare.

1994 formulerade Scandic sin första hållbarhetspolicy och 2001 tog man ställning för ett bättre samhälle genom att starta Scandic i Samhället, där varje hotell bidrar med lokala sociala engagemang, till exempel att servera mat till hemlösa, ta emot praktikanter eller besöka barn på sjukhus.
I Sverige serverade Scandic Crown, ett av Scandics hotell i Göteborg flest koppar Rättvisemärkt kaffe under en dag - 1 378 koppar!

Ser man på! Scandic Crown tar hem priset, grattis till oss Göteborgare. Förvisso ett ganska onödigt pris, men ändå. Alla segrar räknas, eller hur.
Tittade på en film, "Paid in full" på "Showtime" en av de kanaler som visar lite udda, men ofta väldigt bra filmer. Den här filmen handlade om ett gäng svarta killar som sålde knark på Harlems gator. Till slut tappade jag både handling och huvudpersoner för alla såg likadana ut. Visste mot slutet endast vem som var mamma till en av huvudpersonerna och hans lillebror. Jobbigt, men den var säkert bra. Nu är det dags för lite arbete.
Den här bilden togs för något år sedan, då var "Skogarnas Konung" en positiv och glad liten kille. Idag är det inte så. "Skogarnas Konung" är hemma idag. Han tog svinsprutan igår och känner sig lite vissen. Naturligtvis var det en arabunge framme och bråkade med honom direkt, slog honom i huvudet och skrek att han skulle pissa hans pappa (mig alltså) i röven. Kommer att anmäla Vättleskolan till Skolinspektionen under veckan. Har talat med skolchefen här i Göteborg och nu får det vara nog. Sen skall jag ta kontakt med föräldrarna till bråkstakarna och berätta vad deras barn håller på med för det har inte skolan gjort klart för dem. Skall även fråga om föräldrarna vill se på när deras grabb skall försöka pissa mig i röven. Kommer utan minsta tvekan att köra ner pärlbanden i halsen på samtliga som inte fattar vad jag säger, skall rak i ryggen stå för de konsekvenser detta kommer att få. Vår lilla grabb har tagit sådan skada av detta att han snart inte vågar prata, han har fått massor av ticks och mår mycket, mycket dåligt. Trots detta har han tappert försökt gå till skolan varje morgon. Ofta ensam men ändå. Räddningen för honom är alla snälla medlemmar i Rannebergens Sportfiskeklubb, de är hans livlina mot skolterrorn just nu.
Som ni förstå så kommer jag även i fortsättningen att sympatisera med SD, helt och fullt. Socialt missanpassade individer skall lämna landet. Hur, det skiter jag i men de skall återvända dit de kommer ifrån. Klart slut.
pappa B

2 kommentarer:

Skatan sa...

Jag håller med dig till fullo (utom i fråga om SD, som jag tycker står för så mycket annat än just invandrarpolitiken). Det verkar inte hjälpa med annat än att "man själv" tar tag i sakerna. Skolorna verkar handfallna.Det är bra att du anmäler skolan, att du går direkt på föräldrarna (ta gärna med ett vittne) men du ... ta det lugnt med pärlbanden.
Du kanske har märkt att jag varit borta ett tag. Jag blev så himla besviken på ditt "aggressiva" utspel på alla andra politiska partier än SD. Det är just det inom politiken som jag "skyr som pesten". Argumentera i stället för att "kasta invektiv" . Jag tror tyvärr att valrörelsen nästa år kommer att bli ful och smutsig, full av såna här invektiv.

Jag tänker på Skogarnas konung och hans pappa och hoppas att han inte får alltför ont efter svininfluensasprutan och att hans skola på något vis "tar tag i" alla sina stora problem när de nu blir anmälda också.

Äldsta sa...

Kram lillebror - det kommer ordna sig på något sätt, det ser pappa till. Kram lillasyster - hoppas du har det bra och vi tänker på er!

//Äldsta