torsdag 7 januari 2010

Japan före oss i skidskytte-stafetten. Underprestation av Sverige!

..det är inte här på de trånga gtorna i Kyoto som det japanska skidskyttelandslaget tränar inför vinterns skidskytte. Nej, de har förmodligen ännu bättre anläggningar och förutsättningar än de svenska landslaget. På min tid i snö och på skjutvallar så hade Japan just börjat satsningen inom sporten. En bred trupp från Japan skulle göra debut vid VM i Zackopane 1969. Redan då var Norge ett par längder före oss svenskar, finnarna var och nosade oss i röven men kom inte riktigt förbi. Ryssland och de andra öststaterna var hästlängder före oss och det årets stora segerherre var Alexander Tichanov, ryssen som numera är den högste basen i skidskyttevärlden.
Idag gjorde de svenska herrarna ett magplask främst på skjutvallen så att snön stänkte ända upp till Riksidrottsförbundets kansli och SOK:s vinterbonade lokaler i Stockholm.
Kalla nu genast hem Hr Nilsson och Ekholm och låt dessa städa upp i förbundets källarlokaler under tiden som resten av truppen kör färdigt årets upplaga av skidskyttecirkusen. Att plocka med dessa två till ett OS i Kanada är som att tända en majbrasa med nya tusenlappar. Helt bortkastat med andra ord. Låt unge Fredrik starta, fantomen Ferry tar över, Johnsson tar nästa och "farbror" Bergman avslutar. Då finns faktiskt chansen att vi skall kunna krångla oss in bland de fem bästa i en OS-stafett.
Det man såg av det svenska laget idag var förskräckligt bedrövligt. Till och med japanerna var före oss i mål! Kolla den unge Åström, han sköt bättre än både Nilsson och Ekholm och hade inte mycket sämre fart under skidorna heller.Låt den grabben plåga sig lite mer bland de stora rävarna, så skall ni få se på tusan.
pappa B

2 kommentarer:

Britt sa...

Jag har inte tittat på skidskytte eller längdskidor på den här sidan året. Jag tappade som lusten när tjejerna och grabbarna själva verkade tappa lusten. Inte heller intresserar det alpina mig trots att jag hör att det finns Gällivare pojkar som gör bra ifrån sig både i längd och alpint. Jag vet inte vad det är. Jag kanske spar mig till OS som vissa av de svenska åkarna gör?

pappa B sa...

...det är bra Britt. Ligg lite lågt och ge järnet under OS-veckorna i stället. Gällivarepojken Hellner är det i alla fall full fart på liksom Hudiksvalls Rickardsson..