fredag 26 februari 2010

Klädnypan skapade hemarbete...

...det blev en särdeles skön dag på sjön idag. "Länsmans" fynd i Vänersborg, krabbspö med vidhängande klädnypa gjorde att gubbaskrället var tvungen att stanna hemma idag och hänga tvätt. Han försökte lite trevande att säga att han inte kände sig riktigt på alerten, men jag hörde torktummlaren i bakgrunden och förstod att utegångsförbudet var ett faktum. Verkligen dumt av honom att envisas med att ha klädnypan kvar när han kom hem...Men...det är av misstagen man lär sig som igelkotten sa när han försökte sätta på skurborsten...
Dagens övningar drog igång lite tidigare och färden gick mot Kåsjön som enligt det informationsblad som man får när man löser "Gula Kortet" berättade att detta var en av Göteborgs bästa abborrsjöar. Det måste ha varit någon gång i början av 1900-talet, då det fanns fisk lite här och där i vårt avlånga land. Eller så har redaktören varit på ett riktigt skojfriskt humör när han skrev texten.
Vi stannade inte länge utan drog till Surtesjön, vår favvosjö. Vi åkte upp till baksidan av sjön, eller framsidan om man kommer från det andra hållet. Promenera, borra och pang! Hr Andersson dy. fick upp en abborre som var 1 cm längre än balanspirken. Givetvis återfick han friheten tillbaka ner i sjön. Sen gick Hr Andersson dy. vidare för att han hade sett en liten udde som han måste testa. MacMyra och jag stannade troget kvar vid våra hål (det var ett helvete att borra idag) och tro det eller ej. Pappa B gick över till Hr Andersson dy. hål och tjofs! Upp halades en liten borre, något större än Hr Andersson jr. abborre alltså. Den åkte också tillbaka ner i drickat. Då small det igen och en grann matabbore sprattlade i snön bredvid pimpelhålet. Tog en vända till MacMyras hål och tjong! där satt en ännu finare borre som också sprattlade i snön. MacMyras annars så glada ansikte började sakta förändras, i sina tankar såg han grannes katt komma smygandes. Då hoade Hr Andersson dy. till där han stod en bra bit ifrån oss. Han hade gädda på kroken, en stor rackare. Den slet sig tyvärr och tog blänket och en bit av reven med sig i djupet. Den hade förmodligen räckt till för att matcha "Länsmans" på 4.9 kg, och puttat honom ner från tronen. Tänk er. Hemma och hänger tvätt hade han fått telfonsamtal att Hr Andersson dy. tagit en gädda på pimpel som var större än hans. F-n vet om han inte satt tänderna i telefonen.
Hr Andersson dy, är en bister och allvarsam herre. Ingen muntergök precis. Ofta sitter han så här ända tills vi andra skall gå hem. Då och då rör han handen med pimpelspöt lite upp och ner och jag förmodar att det är detta vippande som gör att någon fisk överhuvudtaget ser vad Hr Andersson jr sysslar med.

Efter att ha tappat både gäddan, blänket och kroken lär han bli ännu mer moloken hädanefter.
Hur som helst hade vi en stillsam och verkligt fin dag ute på vår Surtesjö. För mig extra behagligt för jag hade ingen som tracka mig hela dagen då Länsman utförde sysslor i hemmet. MacMyra sken upp som en sol och återgick till sitt menlösa flin då en präktig abborre råkade nappa på hans maggot. -Stackars katt, var allt han sa. Vi andra deppade för det är så roligt att se katterna dra iväg med svansen mellan benen.
*dy. (den yngre)
I morgon klockan 08.00 hämtas pappa B upp av en buss, fullproppad med glada Brynäs supportrar som skall upp till Gävle för att se Frölunda förlora. Jag skall med och rapport och oanständiga bilder kommer att förmedlas på denna blogg efter helgen. Vem vet, kanske redan i morgon. Själv har jag inhandlat en ring falukorv, tre askar Treo, rakvatten Aqva Vera, ett paket smörgåsrån, lättsmält, en psalmbok och häftmassa.
Om allt vill och går som det skall så återkommer jag kanske någon gång. Ha nu riktigt roligt, bjud in grannen från Afghanistan på fläskfilé med en god sås och råstekt potatis. Häv i er ett par liter rödvin, producera ett par små svenskar och var rädda om er.