fredag 5 februari 2010

Mina kusiner i Kiruna informerar.....

Här sitter det en riktig "djuping" och sänder mail till mig från Kiruna.
En gång i tiden världens största stad (till ytan), numera hemvist för tre av mina favvo-kusiner och deras barn och barnbarn. En samling rekorderliga människor med humor, stora hjärtan och tid för alla i Guds hage. Givetvis alltid med glimten i ögat och vass tunga, (och wirre i barskåpet). Idag fick jag detta med antydan att det även gällde sambos;

Tre män satt och skröt över vilka uppgifter och krav de hade på sina fruar.
Den första mannen hade gift sig med en kvinna från östkusten och han hade
bestämt ställt krav att hon skulle sköta disken och städa huset.
Det tog ett par dagar utan att han såg något, men på tredje dagen kom han
hem till ett rent hus med disken diskad och undanställd.

Den andra mannen berättade att han hade gift sig med en kvinna från Skåne.
Han hade gett frun tydliga order att det var hennes uppgift att
sköta all disk, matlagning och städning.
Första dagen såg han inga resultat, andra dagen såg han att det blivit lite bättre.
Tredje dagen såg han att huset var välstädat, disken klar och det stod en
vällagad middag på bordet.

Den tredje mannen hade gift sig med en kvinna från norra Sverige.
Han hade sagt till henne att hennes plikter var att hålla huset välstädat, diska, skotta snö,
sköta tvätten och varm mat skulle stå på bordet varje dag.
Han sa att första dagen såg han ingenting, andra dagen såg han heller ingenting.
På tredje dagen hade svullnaden lagt sig såpass att han kunde se lite på ena ögat.
I alla fall nog för att fixa en macka och fylla diskmaskinen.

Tro det eller ej, nu är klockan lite över halv 2 och jag skall faktiskt krypa i säng. Sov så gott och dröm ljuva drömmar och en fridfull värld, fett bankkonto och en sjutusandes varm sommar. Tyvärr så är det bara en dröm när du slår upp dina blå om några timmar. Natti
pappa B

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Morsning.
I norrland finns det rekordeliga fruntimmer.
Det kan man ju utläsa av den historian.

Ska försöka ta mig ner på isen. Låna isborren av grannen och så pimpla lite.
Men det får gärna sluta snöa och bli lite sol först. Lovar att det kommer bildbevis. Kan dröja då hihi....

Ha en fabelaktig fredag.
Klems.

Skatan sa...

Och jag som inte ens kommer från "norr om Dalälven" ...

Undantag som bekräftar regeln ... undantag alltså ...

Ha det ... som Sonen brukar säga. Ha det!

pappa B sa...

Mina damer små... Synnöve, jag väntar med spänning på pimpelbilderna, var försiktig bara så du inte trillar i någon vak.
Skatan min lilla kraxare. VAd roligt att höra dina vingslag, det var ett tag sedan. Kul att du finns med.

Anonym sa...

Jag känner igen såna fruntimmer, tänk bara på Märta Granström, Ebba Lagerkvist,PostLotta, Wilma Nordström, Marianne Åhlund samt många många fler. Järnberg

pappa B sa...

Ha ha Järnberg, huvudet på spiken direkt. Där kaxade man inte upp sig inte :o)