måndag 15 februari 2010

Nu leder "Skogarnas Konung" rekordfisken.

...vi kom sent ut på isen, struntade att hoppa upp när klockan ringde (Skogarnas Konung sportlov och pappa B ugglandes framför TV:n till 03.30) Kenneth och Willy MacMyra var redan ute på isen när vi kom masandes. -Va roligt att ni kom, sa de i korus; -Vi tänkte äta middag nu och så flinade de som två illmariga katter. Fisk! Nej, inte ett napp hade de fått. -Jag vill sitta här sa grabben och jag hjälpte honom att borra upp ett nytt hål. Jag hade knappt borrat färdigt mit så hojtade han till, slängde spöt och dök ner med armen i borrhålet -Jaaa, jag fick den ropade han och visade stolt upp en grann abbore. Kenneth var först framme och sa på en gång att nu slog pojkrackarn ner mig från första platsen. En kort stund senare högg det igen, men den här gången tog fisken med sig både balanspirken och en bit av reven. Mitt i all glädje så deppade "Skogarnas Konung". -Min fina balansare som jag fick av Ingvar i födelsedags present! Två stora abborrar har den pirken fångat så nu var det nära att det kom en liten tår i ögonvrån.
.. MacMyra vill i alla fall känna hur abborren smakade och tog en av Kenneths borrar i munnen. -Nu har jag fått smak för det här sa han och plirade med sina värmländska spjuverögon på oss andra. Jag sköt från höften för att rädda bilden och det gick ju bra. Kenneth lyckades hala upp två fina matabborrar han med som hamnade i "Skogarns Konungs" skrylla, och blir middagsmål till honom i morgon. MacMyra och jag fick stryka efter husväggen hem för att undvika katterna. Fast vi tar dem nästa gång i stället, vi lovar. Nu toppar junior listan med abborren som vägde 505 gr, Kenneth tvåa med en borre på 495 gr och pappa B trea med en på 425 gr. Fast vänta bara, nästa vända skall jag tvåla dit dem rejält.

Kvinnan och "Prinsessan" hade varit en tur nere på centrum och väntade med maten när vi kom hen. Sedan for de och "Skogarnas Konung" ner till Universeum där det (jag vet) kommer att bli mer än en timme bland fiskarna i huset. Jag kollar skidåkningen och sen skall jag på kurs och lära mig fiska med angeldon. Skall reva om alla pimpelspö i kväll för nu vill jag inte tappa någon mer stor fisk. Flätad lina skall på alla rullar. Ha det så fint
pappa B

1 kommentar:

Synnøve. sa...

En lyckad dag för Skogarnas Konung med andra ord. Nu får han snart byta namn till isarnas konung tycker jag.

Kramen synnöve.

Kan ju säga att ordet för ordverifieringen var passande.
PESCA....
Abborre är väl en fisk va?