lördag 20 mars 2010

Nu har jag återvänt till det normala...


Ja för mig är det normalt att vara glad när jag vaknar och när jag kryper ner under täcket. Idag var det som vanligt. Såg den förskräcklige gubben i badrumsspegeln och blev glad över att se det skrövliga ansiktet. Jag lever en dag till. Det känns bra. Mamma och trollen är uppe på Reningsborg (loppis)och jag har ändrat på V75 och spelat nya kusar där det var strykningar.
Fick rensa luften då det råder en viss prisskillnad mellan de fiskaffärer vi har här på torget. Det gäller färska räkor som skulle bli kvällens plockmat. Inne på ICA tar de 109:- kilot. Ute vid fiskbilen på torget(grinig gubbe som kommit i klimakteriet)ja, jag vet att detta är en kvinnlig åkomma, men i alla fall. Där tog han 149:-/kilot och den lilla söta tjejen i fiskbilen utanför Lidl hon tog 99 :-/kilot. Jag frågade lite försynt varför han var 50:- dyrare än bilen nere vid Lidl -Det här är mitt pris, köp du dina räkor nere vid Lidl om du tycker det är bättre. Det gjorde jag och på vägen hem stannade jag och sa stillsamt till gubben att han skulle ta sina filéer och stoppa upp dem i den kroppsdel han sitter på. Att han i framtiden får ha sin fiskbil i fred för mig och de mina, det är självklart.
-Isarna börjar mjukna betänkligt och tusan vet om vi inte får börja plocka ihop vinterutrustningen för i år. Det känns verkligen vemodigt, men vad gör man. Håller naturligtvis tummarna att det skall bli en lika kall och fin vinter nästa år så vi kan vandra ut till Elis-lagunen, Sinikka-viken, Redzo-grundet och Pisserian igen. Där har vi spenderat många timmar den här vintern. Nu blir det kustspinn efter havsöring istället innan jag lär mig behärska flugspötekniken så bra att jag utan att skämmas vågar ge mig på detta. Men det kommer jag lovar.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Skönt att allt återvänt till det normala hos dig.

Du försökte helt enkelt prisa ut de mot varandra. Smart. Sura griniga gamla gubbar får INTE sälja nått.

Min gubbe gör likadant när det gäller Elgiganten/Elkjöp och andra sådana butiker. För de kan gå ner i pris och oftast så lyckas han bra.
Ett tips där alltså.

Ja isarna är inte längre nått att lita på. Här har de börjat bli lite bruna på isen. Vet inte varför. Men jag går inte ut.

Nu ska jag göra nått snadder till fikat. Vet inte vad, men nått vill jag ha. Det är ju iallafall söndag.
Kramen Synnöve.

Anonym sa...

Tjenare Besse ! Tittade in på nya hemsidan för fiskegänget, fina foton och intressant text, den kommer jag att gå in på med jämna mellanrum och se hur det går. Järnberg