tisdag 20 april 2010

VArför blir det på detta viset

Barca åkte på en rejäl blåsning då Inter sopade gräsmattan med dem. 3-1 i röven känns ända ner till Katalonien. Miljonärerna tvingades åka buss i 14 timmar och det blir väl detta som får klä skott för förlusten. Då tänker jag osökt på de svenska norrlandslagen, både i hockey, fotboll och basket som får syssla med sådana resor lite titt som tätt. Lika illa är det för de lag från söder som måste upp till norr. Larvigt av multigossarna nere i värmen. Detta var nog en bra injektion som skakar lite liv i ett maskineri som den sista tiden verkar ha gått på samma olja, förvisso en rätt skaplig sådan, men i afton så tog den plötsligt slut...

Sedan måste jag piska upp telecheferna som skaffade sig en löneförhöjning på 30% medan de som klänger i stolpar och träd i ur och skur inte fick igenom sitt lilla, i det här faller blygsamma löneökning. En piss i Missisippi jämfört med chefernas 30%. Hade det varit lite krut i svenska folket hade samtliga anställda gått hem och så hade direktörerna med sina feta löner fått ta hand om alla ledningsbrott och klagomål som forsar in i de här företagen. Men icke sa Nicke man morrar en stund sedan niger man åt VD och tycker han är en sjutusan till karl. Och visst är han det, i alla fall smartare än de som istadigt som en ardennermärr sätter sin tillit till fega fack gubbar/käringar som dansar med företaget, fast i våningen under. Men gnäll på ni både på vägen till och från jobbet, uppe i ledningsstolparna och i omklädningsrummen. Nästa gång det blir strid, glöm då inte bort vad som hände den här gången eller den före den här eller den före den förra. Just det exakt samma sak. Ni får ta kepsen i hand böja ert huvud och ledningen höjer sina löner en gång till...fan vet om jag egentligen tycker så synd om er om sanningen skall fram. I morgon kanske jag blir snäll igen. Gå nu och lägg er...
pappa B

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Ja det där med chefer och lönsökning är ett känsligt kapitel.
Vad är det som gör oss nordbor så rädda för att slå näven i bordet och säga att nok er nok!!!
Titta hur de gör i Frankrike... det är grejer det...

Kan det vara att man är så rädd att bli av med jobbet idag, för man vet att det står många tusen i kö för att ta över? Kanske...

Nu ska jag ut och sopa bort snön från trappan...
Det är vitt ute igen.
Kramen.

Erika sa...

Ja herre i jävlar vad du fick till det bra. En liten svordom gör väl inget för att visa mitt beröm..eller hur?

Vi gnäller och gnäller och gnäller igen och vi ska minsann visa dem osv. så mycket mer blir det oftast inte. Klart dom ska har sin lilla höjning, hur skulle det annars ser ut. Vi ska stå i dikeskanten och vara artiga och buga bocka för överheten, så vi doppar näsan i samma dike.

För att var lite allvarlig nu. Om svenska folket vore eniga bara en enda gång så kanske det skulle har någon effekt, men vi bara tar emot och så länge vi gör så fortsätter orättvisorna gång efter annan.

En liten miniberättelser om att inte vara enig. Jag minns en händelser på 60-talet då fabriken efter juluppehållet var isande kall. Vi vägrade sätta oss vid maskinerna och sy, för fingrarna var stela. Men en och annan satte sig och körde på för fullt, med den effekten från Chef-VD...dom jobbar och inte ni, så kallt är det väl ändå inte, bara sätt er och börjar jobba. Jag har alltid haft skinn på näsan så och den gången, så pass att alla blickar riktades mot mig, men jag stod på mig. När jag sagt mitt gick jag hem, med orden i ryggen, går du nu behöver du inte komma i morgon. Jag kom dagen efter och var kvar många år efter den händelsen. Mig gör man inte som man vill med.

Hade vi alla den gången stått upp för det som var orsaken till att maskinerna stod still, hade det hela tagit en helt annan vändning.
Dom som satte sig och sydde, skulle haft kompanistryk så pass mycket att det hade svidit tills dom gått i pension. :(

pappa B sa...

Erika du skall ha en eloge för ditt mod. Dessvärre så verkar det som om alla vi svenskar har starka släktband med råttorna. Fram och kolla, knapra lite här och där, men stampar någon med foiten så försvinner alla. Utom en och den modige lille fan den jagar man med allt som står tillbuds. Död slänger man honom/henne i soptunnan med orden -Jävla råtta, du tror att du är nåt!