söndag 2 maj 2010

I helgen har jag syndat av bara den!

Hu jeda mig, jag vet inte om jag skall berätta detta, fast det kommer kanske fram ändå. I går blev jag för första gången sedan jag började med LCHF, toksugen på potatis. Har inte känt någhot sug efter knölarna förrän igår. Jag bara måste ha mandelpotatis. Rusade ner till ICA och fick tag på en påse med små, pyttesmå mandelpotatisar. Kokade alla och både kvinnan, trollen och jag åt under andaktsfull tystnad. Idag stekte jag upp de stackare som blev kvar och nu har spärren slagits på igen. Inget bröd, ingen potatis, ris eller makaroner.

....åter till Frankrike och Bordeaux.
här var den lilla restaurangen där vi skulle käka skaldjur och fisk. Av någon konstig anledning har jag väldigt lätt att komma överens med kökschefer och restaurangägare, stjärnkockar och andra celeberiteter i matbranchen. Så även denna gång och det tog inte många minuter innan både kökschefen och restaurangärgaren stod vid vårt bord. Jag tog bilder, gestikulerade och njöt av den franska kokkonstens alla små hemligheter.
.. En av oss klarade inte av skaldjuren så han fick en makalös firre iställeet. Alla slevade i sig under tystnad det var bara suckar och sörplingar från skaldjur och vin som hördes.
Efter maten skulle vi bege oss ut till ett träskområde, där man under några år försöker återställa marken som den var innan exploateringen av nya områden förstörde stora delar av den. Det första vi såg var vildhästar, granna djur som strövade fritt på det stora området. Pelikaner och storkar fanns det också gott om. ..efter en timmes promenerande och hoppande på tuvor och stenar så kom vi fram till havet. Där såg vi leverantörerna till fiskrestaurangen stå ute på piren och fiska. Några fick fisk andra inte. Precis som här hemma på Surtesjön.
..nu tänker jag gå och sätta mig i skinnsoffan och krama om gumman en stund. "Skogarnas Konung" är orolig för starten i sin nya skola och det kan man förstå. Att ha genomlidit nästan en hel termin mitt ibland gangsters gör inte självförtroendet starkare, och han räds att det skall bli lika eländigt i den nya skolan.. Återvänder inom sinom tid till denna teater.
Godernatter
pappa B

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Så trevligt med ett nytt besök i Frankrike. Nej jag kan inte heller äta skaldjur så fisken hade varit nått för mig.
Fast jag hade nog velat haft den rensad. Är livrädd för att få fiskben i halsen hihi.

Härlig hästbild igen.
Du provade inte rida på de där alltså.

Säg åt skogarnas konung att skolan kommer gå bra.
Att han är lite rädd är naturligt.
Men jag håller tummarna.
Hur går det för Prinsessan då?

Nu ska jag göra frukost.
Kramen och njut måndagen.
Synnöve.

pappa B sa...

Testade inte ens att komma nära de vilda hästarna, var lagomt öm i akterkapellet efter den förra ridturen på en dansandes galopphäst. "Skogarnas Konung" messade till mig för en stund sedan -Det är jättekul! Jag har fått två faddrar!
Lillgumman mår också bra i sin nya skola, har fått läxor vilket hon tycker är toppen, det fick de aldrig i Vättleskolan?
Ha det mysigt själv där uppe i nabolandet (oljeparadiset)